توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران
(ندگان)پدیدآور
محمودی, سمیهرنجبریان, بهرام رنجبریانفتحی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر در وهله اول شناسایی ابعاد تصویر ذهنی گردشگران سفر نکرده به ایران است و سپس تاثیر تصویرکلان، انگیزه گردشگران و فعالیت های ارتباطی مقصد بر ابعاد تصویر مقصد ایران بررسیخواهد شد. به این منظور رویکرد پژوهش ترکیبی، در نظر گرفته شد. جامعه آماری اعضای شبکه اجتماعی مجازی کوچ سرفینگ و لینکدین در هر دو مطالعه کیفی و کمی می باشد. نمونه ای به تعداد 74 نفر در مطالعه کیفی و 520 نفر در مطالعه کمی شرکت کرده اند. جهت شناسایی ابعاد تصویر ذهنی در مطالعه کیفی، از تکنیک تحلیل محتوا بهره گرفته شد. نمونه گیری در مطالعه کمی به شیوه نمونه گیری غیر تصادفیدر دسترس انجام شده است. داده های مربوط به ابعاد تصویر مقصد توسط تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی و روابط بین سازه های مدل توسط تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار آموس بررسی گردید. نتایج مربوط به روش شناسی کیفی ابعاد 8 گانه تصویر را شناسایی کرد. نتایج فرضیات مدل مفروض پژوهش نشان می دهد که تصویر کلان، انگیزه گردشگران و فعالیت های ارتباطی مقصد بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران موثر است. همچنین تاثیر تصویر ذهنی بر قصد بازدید گردشگران به ایران مورد تایید قرار گرفت
کلید واژگان
تصویر مقصدانگیزه
تصویر کلان
فعالیت های ارتباطی مقصد
رویکرد پژوهش ترکیبی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت دانشگاه شیخ بهایی(نویسنده مسئول)استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشکده مدیریت دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشکده مدیریت دانشگاه اصفهان
شاپا
2322-32942476-597X




