دوره 10, شماره 5
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده شاغل در مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان اصفهان در پنج حیطه سلامت
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: وظایف پزشکان در دنیای امروز این است که سلامت را ارتقا دهند. از بیماریها پیشگیری کنند و مراقبتهای اولیه را عرضه نمایند. لذا نیاز به پزشکانی که متناسب با نیازهای جامعه، تواناییها و مهارتهای لازم را کسب نموده باشند ...
-
برنامهریزی تغییر در آموزش پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)در دنیای امروز مرتب شاهد تغییرات مکرر هستیم و آموزش پزشکی هم از این امر مستثنی نیست. همه ما با سوابق کاری متفاوت تغییرات زیادی را در نظام ارائه خدمات تا نظام آموزش شاهد بودهایم. بعضی تغییرات به ثمر نشستهاند و برخی نیز ...
-
استفاده از بوردهای آموزشی در آموزش مستمر کارورزان: یک تجربه جدید در گروه زنان و مامایی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)با افزایش حجم اطلاعات در حوزههای مختلف دانش، نیاز به استفاده از شیوههای مناسب آموزشی جهت یادگیری و یادآوری دانشها و مهارتها ضروری میباشد. با استفاده از شیوههای نوین که بر کاوش و تأمل فراگیر در موضوعات آموزشی تأکید ...
-
تأثیر راهنمای یادگیری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در انجام مهارتهای بالینی داشتن دانش کافی و به روز، داشتن انگیزه کافی برای کار در محیطهای بالینی، و نیز دانستن شیوه انجام مهارتها از اساسیترین مفاهیم مراقبت از بیمار است. در این طرح تأثیر آموزش مبتنی بر راهنمای ...
-
تاثیر آموزش مبتنی برآموزههای دینی بر فعالیت بدنی سالمندان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: به منظور تقویت انگیزه و بهبود نگرش افراد سالمند در زمینه فعالیت بدنی منظم و مستمر، کاربرد روشها و الگوهای مختلف آموزش اثربخش، اجتناب ناپذیراست. آموزههای معنوی، قادر به ارتقای انگیزه سالمندان برای تحرک بیشتراست. ...
-
تأثیر بالشهای آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: زبان کلامی جزء اساسی در بیان عقاید، تعامل اجتماعی و درک امور آموزشی است. برقراری رابطه مؤثر نیازمند مهارتهای زبانی و کلامی است. بالشهای آموزشی صوتی شاید بتواند تا حدی راهگشای کودکان با مشکلات رفتاری باشد. ...
-
تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر عملکرد تغذیهای زنان یائسه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: زنان یائسه از افراد آسیب پذیر جامعه هستند و استعداد بالا جهت ابتلا به بیماریهای مزمن دارند. از مهمترین راهکارها در جهت پیشگیری و کنترل مطلوب بیماریهای مزمن، اصلاح رفتار تغذیهای است. روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه ...
-
روایی پیشبین دروس تخصصی آزمون ورودی دانشگاهها در دانشجویان پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: تعیین ویژگیهای روانسنجی و از جمله روایی پیشبین، آزمونهای ورودی دانشگاهها به ویژه در رشتههایی که پرورش دانشجویان طولانی، پرهزینه و برای سلامت جامعه با اهمیت است؛ یکی از مطالعات اساسی است که بایستی مکرر انجام ...
-
بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی-شبانگاهی دانشجویان، سختی دروس و موفقیت تحصیلی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: یادگیری و عملکرد افراد مختلف در ساعات مختلف روز تحت تاثیر ساعت درونی آنها قرار میگیرد و افراد مختلف بر اساس عادات خود به سه دسته صبحگاهی، بینابینی و شبانگاهی تقسیم میشوند. عملکرد شناختی افراد نیز از این قانون پیروی ...
-
الگوی جدید تدریس به دانشجویان پزشکی، براساس تلفیق روشهای رایج آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در کلاسهای درس دانشجویان پزشکی به مشکلاتی بر میخوریم که در کیفیت تدریس تأثیر میگذارند. برای حل مشکلات، برخی از روشهای رایج و مؤثر در فن تدریس انتخاب گردیدند. پیش مطالعه، مطالعه بسته آموزشی با واسطه کامپیوتر، ...
-
مقایسه توانمندی مدیریت دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و دانشجویان پزشکی بر اساس شاخصهای هوش هیجانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: هوش هیجانی شکل تکامل یافتهای از توجه به انسان در محیط کاری است و افراد با هوش هیجانی بالا، در زندگی کارآمد، مولد و مفیدند. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه توانمندی مدیریت دانشجویان رشتههای مدیریت خدمات بهداشتی- ...
-
مروری بر نظریههای یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: هدف از تدریس، یادگیری است و آنچه مربوط به علم یادگیری میشود، نظریههای یادگیری میباشد. این نظریهها به توصیف و تبیین چگونگی یادگیری انسان میپردازند. با توجه به درک صاحبنظران مختلف درباره یادگیری، تاکنون نظریههای ...
-
بررسی و مقایسه نتایج آزمونهای جامع و میانگین نمرات دروس دوره علوم پایه دانشجویان رشته پزشکی اصفهان قبل و بعد از تغییرات دروس علوم پایه
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: این مطالعه به بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی پس از تغییر چیدمان (تغییرزمان ارائه دروس) و تغییر در تعداد واحدهای بعضی از دروس علوم پایه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور ارتقای کیفیت آموزش ...
-
تدریس بر بالین بیمار: چالشها و نویدها
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: به لحاظ اینکه آموزش پرستاری در دو حیطه نظری و بالینی قرار دارد، دارای ویژگیها و مشکلات خاصی است که یکی از مهمترین موارد آن پیوند و همگرایی بین آموزش نظری و بالینی میباشد. آموزش در بالین بیمار یکی از اجزای مهم ...
-
بررسی نتایج آنالیز کمی و کیفی سؤالات چهارگزینهای دوره مقدمات پزشکی بالینی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در اغلب دانشکدههای پزشکی، حتی قبل از اجرای آزمونهای بالینی، یک آزمون چندگزینهای برای اطمینان از دانش پایهای فراگیران برگزار میشود. روشها: در دوره مقدمات پزشکی بالینی، 3973سؤال 4 گزینهای مربوط به آزمونهای یک ...
-
رویکردی بر وجود دکترای بالینی پرستاری (ابتکار یا اختلال)
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)پرستاری پس از سالها تلاش برای ایجاد دوره دکترای مستقل موفق به ایجاد دو گرایش متمرکز بر تحقیق (PhD) و متمرکز بر بالین (DNP) گردیده است. بدین گونه دکترای متمرکز بر تحقیق بیشتر بر انجام تحقیقات تاکید داشته و دکترای متمرکز ...
-
ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی اساتید به عنوان مهمترین قطب فرآیند یادگیری از دیدگاه قطب دیگر این فرآیند یعنی فراگیران، میتواند به طور بالقوه تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر ...
-
راههای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، چالشی بزرگ در آموزش بالینی پرستاری
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش تفکر انتقادی در پرستاری به خصوص در عرصههای بالینی، چگونگی دستیابی به این هدف دارای اهمیت زیادی میباشد. لذا مدرسان پرستاری با چالش چگونگی کمک به دانشجویان خود جهت ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی ...
-
تدریس درس عملی باکتریشناسی پزشکی متناسب با نیاز حرفهای در راستای ادغام علوم پایه و بالینی پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در روش رایج،آموزش دروس عملی مقطع علوم پایه بیشتر مطالب بنیادی و کمتر براساس رشته و متناسب با نیازحرفهای دانشجویان پزشکی است. این مطالعه، با هدف طراحی و اجرای مباحث عملی باکتری شناسی به نحوی که بیشتر مورد نیاز حرفه ...
-
مقایسه تدریس به روش آموزش بر مبنای حل مسأله و سخنرانی به منظور آموزش درس رژیم درمانی 1 به دانشجویان رشته تغذیه
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری درس رژیم درمانی 1 برای دانشجویان رشته تغذیه، روش و چگونگی ارائه این درس اهمیت مییابد. لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه دو روش مختلف تدریس بر روی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در زمینه مباحث ...



