• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر بالش‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    نجفی, مصطفیحمیدی, مجیدخیری, سلیمانطاووسی, الهامعرفان, عارفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    213.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    ساير موارد
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: زبان کلامی جزء اساسی در بیان عقاید‌، تعامل اجتماعی و درک امور‌‌ آموزشی است‌. برقراری رابطه مؤثر نیازمند مهارت‌های زبانی و کلامی است‌. بالش‌های آموزشی صوتی شاید بتواند تا حدی راه‌گشای کودکان با مشکلات رفتاری باشد‌. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر بالش‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایه بالینی می‌باشد جامعه آماری مطالعه شامل کودکان پیش دبستان تا پایان دبستان مدارس شهرکرد بود مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی اطفال بودند. گروه مربوط به لکنت زبان 27 نفر بودند، که به صورت تصادفی 13 نفر به گروه گفتار درمانی و 14 نفر به گروه گفتار درمانی و بالش آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه مربوط به اختلال واج شناختی 33 نفر بودند که 17 نفر به صورت تصادفی به گروه گفتار درمانی و 16 نفر به گروه گفتار درمانی و بالشتک آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه استفاده کننده از روش گفتار درمانی در هفته دو جلسه‌، هر جلسه به مدت چهل دقیقه تحت درمان با روش‌های گفتار درمانی قرار گرفتند و گروه استفاده کننده از بالش‌ها صوتی علاوه بر گفتار درمانی مشابه گروه شاهد، تحت درمان بالش‌های آموزشی، هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت نیم ساعت به مدت یک ماه قرار گرفتند. شدت اختلالات قبل و پس از درمان اندازه‌گیری و توسط آزمونهای رتبه علامتدار ویلکاکسون و من ویتنی با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در ابتدای مطالعه شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی در هر دو گروه یکسان بود (05/0p). اما اختلافی در شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی بین دو گروه مورد و شاهد پس از مطالعه مشاهده نشد (05/0p
    کلید واژگان
    بالش آموزشی صوتی
    لکنت زبان
    اختلال واج شناختی
    گفتار درمانی
    ساير موارد

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2011-02-01
    1389-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    1608-9359
    8892-1735
    URI
    http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1643-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617649

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب