الگوی جدید تدریس به دانشجویان پزشکی، براساس تلفیق روشهای رایج آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طالبی, اردشیرنوربخش, نصرتمتقی, پیماندادگسترنیا, محمدوفامهر, وجیههنوع مدرک
Textساير موارد
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در کلاسهای درس دانشجویان پزشکی به مشکلاتی بر میخوریم که در کیفیت تدریس تأثیر میگذارند. برای حل مشکلات، برخی از روشهای رایج و مؤثر در فن تدریس انتخاب گردیدند. پیش مطالعه، مطالعه بسته آموزشی با واسطه کامپیوتر، برگزاری امتحان کوییز در هر جلسه تدریس، و بحث گروهی، تلفیق و با نام روش PCQG الگو قرار گرفته و به صورت پایلوت در تدریس بخش کلیه از کتاب پاتولوژی رابینز اجرا گردید و نتایج آن ارزیابی شد.
روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در ترم بهمن 89-88 انجام و با مشاهده نتایج مثبت مجدداً در مهرماه 89 اجرا گردید. ابتدا کل دانشجویان موظف شدند قبل از شروع کلاسها، برای هریک از سه جلسه درسی، یک سوم فصل کلیه و مجاری ادراری از کتاب پاتولوژی رابینز را مطالعه نمایند. به این منظور بسته آموزشی متشکل از فایل صوتی تدریس استاد همراه با اسکن متن جهت استفاده از کامپیوتر برای پیش مطالعه یک هفته قبل از شروع کلاسها در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در ابتدای هر جلسه امتحان کوییز برقرار شد. در تمام جلسات به جای سخنرانی از روش بحث گروهی استفاده شد. با استفاده از آزمون چهارجوابی، پرسشنامه با مقیاس لیکرت و مصاحبه بدون ساختار با دانشجویان، میزان مؤثر بودن این روش مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج: نتایج گویای آن بود که 75 درصد دانشجویان از آزمونهای کوییز نمره قابلقبول،9/71 درصد در آزمون چهارجوابی انگلیسی نمره قابلقبول (متوسط و خوب) و9/73 درصد در آزمون پایانی نمره قابلقبول (متوسط و خوب) کسب نمودهاند. از طرف دیگر به نظر دانشجویان این روش در مشارکت دادن دانشجویان در بحثهای فعال خوب بوده و باعث گردیده که ارزیابی مناسب از یادگیری دانشجو در طول دوره صورت پذیرد.
نتیجهگیری: این روش میتواند به عنوان الگوی جدید آموزشی مؤثر در تدریس رشتههای مختلف برای دانشجویان علوم پزشکی گسترش یابد و در سطوح بالاتر اعم از استانی و کشوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش پزشکیآموزش الکترونیک
آموزش با واسطه کامپیوتر
پیش مطالعه
بحث گروهی
سخنرانی
کوییز
ساير موارد
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-02-011389-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1608-93598892-1735




