تدریس درس عملی باکتریشناسی پزشکی متناسب با نیاز حرفهای در راستای ادغام علوم پایه و بالینی پزشکی
(ندگان)پدیدآور
فاضلی, حسینحسینی, نفیسه ساداتنریمانی, تهمینهنوع مدرک
Textساير موارد
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در روش رایج،آموزش دروس عملی مقطع علوم پایه بیشتر مطالب بنیادی و کمتر براساس رشته و متناسب با نیازحرفهای دانشجویان پزشکی است. این مطالعه، با هدف طراحی و اجرای مباحث عملی باکتری شناسی به نحوی که بیشتر مورد نیاز حرفه ای دانشجوی رشته پزشکی باشد و مقایسه تأثیرگذاری آن در روند آموزش دانشجویان با روش موجود مقایسه نموده است.
روشها: مطالعه از نوع مداخلهای میباشد که در نیمسال دوم سال 1389-1388 در درس باکتریشناسی عملی پزشکی بر روی 40 نفر از دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه (ترم چهارم) انجام گردید. 12جلسه فعالیت آزمایشگاهی در گروه شاهد (روش رایج) و در گروه مورد (روش متناسب با نیاز حرفهای) طراحی گردید و مداخله با پسآزمون و پرسشنامه نظرسنجی ارزیابی گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج میانگین نمرات دانشجویان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد افزایش بیش از 5/8 درصد داشته است. براساس نتایج به دست آمده از پرسشنامه هر دو گروه آزمایش و شاهد بر لزوم تغییر در برنامه آموزشی عملی باکتریشناسی اتفاقنظر داشتندکه میانگین نظرات به ترتیب 91 درصد و 63 درصد بود و بیش از 70 درصد از دانشجویان در گروه آزمایش به هدف آشنایی با موارد کاربردی مورد نیاز یک پزشک در بیمارستان دست یافتهاند، در حالیکه این امر در گروه شاهد تنها 9 درصد محقق گردیده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد روش مورد مطالعه فوق موجب مشارکت و علاقمندی و یادگیری بیشتر دانشجویان به مباحث عملی شده است و نگرش دانشجویان به این واحد درسی به نحوی است که انتظار دارند مطالب عملی مورد نیاز رشته خود را آموزش ببینند در حالی که در روش رایج آموزش بیشتر به مطالب پایه بدون توجه به نیازهای حرفهای دانشجویان پرداخته شده است.
کلید واژگان
باکتریشناسیادغام (اینتگریشن)
آزمایشگاه عملی
ساير موارد
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-02-011389-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1608-93598892-1735




