مرور دوره 10, شماره 5 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 57
-
آموزش پاتولوژی بالینی براساس حضور و پرسش پاسخ در آزمایشگاه
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در دهههای گذشته متدهای زیادی برای آموزش و تدریس علوم ابداع گردیده است، ولی روش قدیمی پرسش و پاسخ هنوز مورد استفاده میباشد. این روش آموزش که عموما در گروهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد بر اساس پرسش و یافتن جواب ...
-
مروری بر نظریههای یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: هدف از تدریس، یادگیری است و آنچه مربوط به علم یادگیری میشود، نظریههای یادگیری میباشد. این نظریهها به توصیف و تبیین چگونگی یادگیری انسان میپردازند. با توجه به درک صاحبنظران مختلف درباره یادگیری، تاکنون نظریههای ...
-
طراحی ابزار ارزشیابی برنامه درسی دوره علوم پایه از نظر استراتژی مسأله محوری (راهنمایی برای اجرای عملی)
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: تاکنون استراتژیهای آموزشی مختلفی برای یادگیری بهتر دانشجویان پزشکی معرفی شده است. از جمله آنها یادگیری مسأله محور است که یک استراتژی اصلی، پیچیده و گسترده در آموزش پزشکی و بخصوص آموزش علوم پایه میباشد. در مدل ...
-
بررسی نتایج آنالیز کمی و کیفی سؤالات چهارگزینهای دوره مقدمات پزشکی بالینی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: در اغلب دانشکدههای پزشکی، حتی قبل از اجرای آزمونهای بالینی، یک آزمون چندگزینهای برای اطمینان از دانش پایهای فراگیران برگزار میشود. روشها: در دوره مقدمات پزشکی بالینی، 3973سؤال 4 گزینهای مربوط به آزمونهای یک ...
-
ارزیابی فرآیند استاد راهنمایِ آموزشیِ دانشجویان پزشکی، در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: دانشجویان پزشکی با استرسهای متعدد مواجهند که فراگیری و سلامت آنها را تحت تأثیر قرار میدهد در چنین شرایطی وجود سیستمهای حمایتی ضروری است. در دانشکده پزشکی اصفهان جهت نیل به هدف حمایت و راهنمایی دانشجویان پزشکی، ...
-
برنامهریزی تغییر در آموزش پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)در دنیای امروز مرتب شاهد تغییرات مکرر هستیم و آموزش پزشکی هم از این امر مستثنی نیست. همه ما با سوابق کاری متفاوت تغییرات زیادی را در نظام ارائه خدمات تا نظام آموزش شاهد بودهایم. بعضی تغییرات به ثمر نشستهاند و برخی نیز ...
-
پیامدهای مفید آموزشی به رشته تحلیل کشاندن مقالات تحقیقاتی در کنار مباحث تئوری در دروس نظری دوره کارشناسی ارشد
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: با توجه به اهمیت افزایش آگاهی تحقیقاتی دانشجویان در زمینه سرفصلهای دروس نظری در مقطع کارشناسی ارشد و پر بارتر بودن کلاس در دوره تحصیلات تکمیلی چگونگی ارائه دروس نظری اهمیت مییابد. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی دو ...
-
مقایسه تدریس به روش آموزش بر مبنای حل مسأله و سخنرانی به منظور آموزش درس رژیم درمانی 1 به دانشجویان رشته تغذیه
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری درس رژیم درمانی 1 برای دانشجویان رشته تغذیه، روش و چگونگی ارائه این درس اهمیت مییابد. لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه دو روش مختلف تدریس بر روی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در زمینه مباحث ...
-
مروری بر توسعه یادگیری خودراهبر
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: ایجاد و ارتقای یادگیری خودراهبر، یکی از اهداف مهم آموزش عالی محسوب میشود چرا که انتظار میرود دانشجویان به سطحی از توانمندیهای فردی برسند که بدون قرار گرفتن در یک نظام آموزشی ویژه، بتوانند نیازهای آموزشی خود را ...
-
بررسی و مقایسه نتایج آزمونهای جامع و میانگین نمرات دروس دوره علوم پایه دانشجویان رشته پزشکی اصفهان قبل و بعد از تغییرات دروس علوم پایه
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: این مطالعه به بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی پس از تغییر چیدمان (تغییرزمان ارائه دروس) و تغییر در تعداد واحدهای بعضی از دروس علوم پایه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور ارتقای کیفیت آموزش ...
-
تجزیه و تحلیل آزمون دروس دانشجویان کارشناسی بهداشت با استفاده از برنامه نرمافزاری آنالیز سؤالات چند گزینهای بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT)
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، استفاده از نرمافزار نظریه تستی کلاسیک برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی سؤالات چند گزینهای برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بهداشت میباشد. روشها: این مطالعه بر روی دو گروه 50 نفری از دانشجویان ...
-
آموزش بیماران دیابتیک: طراحی و اجرای دوره پرستار آموزشدهنده دیابت
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: اولین دوره کوتاه مدت تخصصی پرستاری تحت عنوان پرستار آموزشدهنده دیابت طراحی و اجرا شد مقاله حاضر به اختصارفرایند طراحی، اجرا و چالشهای اجرایی دوره را توضیح داده است. روشها: با توجه به عدم وجود سابقه قبلی برگزاری ...
-
طراحی ابزار ارزشیابی برنامه درسی دوره بالینی از نظر راهکار جامعهنگری (راهنمایی برای اجرای عملی)
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: مدل SPICES رویکردی است که در طراحی، بررسی و بازبینی برنامههای درسی استفاده میشود. مطالعات اندکی معیارهای SPICES در ارزشیابی برنامه درسی را توصیف نمودهاند. هدف مطالعه تهیه ابزار ارزشیابی برنامه درسی پزشکی بر اساس ...
-
تأثیر بالشهای آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: زبان کلامی جزء اساسی در بیان عقاید، تعامل اجتماعی و درک امور آموزشی است. برقراری رابطه مؤثر نیازمند مهارتهای زبانی و کلامی است. بالشهای آموزشی صوتی شاید بتواند تا حدی راهگشای کودکان با مشکلات رفتاری باشد. ...
-
ارتباط سلامت روان، اشتغال و تحصیلات دانشگاهی در بین زنان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: همهگیر شدن افزایش روزافزون روی آوری زنان و دختران به تحصیلات دانشگاهی در جهان و مستثنی نبودن ایران از این امر، از یک طرف و ارتباطی که میزان این تحصیلات با سلامت روان زنان و دختران میتواند داشته باشد از طرف دیگر، ...
-
تدریس بر بالین بیمار: چالشها و نویدها
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: به لحاظ اینکه آموزش پرستاری در دو حیطه نظری و بالینی قرار دارد، دارای ویژگیها و مشکلات خاصی است که یکی از مهمترین موارد آن پیوند و همگرایی بین آموزش نظری و بالینی میباشد. آموزش در بالین بیمار یکی از اجزای مهم ...
-
ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی اساتید به عنوان مهمترین قطب فرآیند یادگیری از دیدگاه قطب دیگر این فرآیند یعنی فراگیران، میتواند به طور بالقوه تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر ...
-
نگاهی به مرکز مهارتهای بالینی و کاربردهای آن
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: یکی از پتانسیلهای موجود در دانشگاههای علوم پزشکی، مراکز مهارتهای بالینی میباشند که در حال حاضر، در کشور ما علیرغم صرف هزینههای هنگفت راهاندازی، از تمام ظرفیتهای آن به طور کامل و مطلوب استفاده نمیشود. لذا ...
-
آزمون جامع استدلال بالینی در المپیاد علمی دانشجویان پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)یکی از حیطههای اصلی المپیاد علمی دانشجویان پزشکی، استدلال بالینی است. استدلال بالینی از این رو به عنوان یکی از حیطههای اصلی انتخاب شده که یکی از مهارتهای بنیادین و کلیدی برای طبابت کردن است. با توجه به آن که در حال حاضر ...
-
مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدمات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-02-01)مقدمه: مهارتهای تفکر انتقادی جزو مهارتهای مهم انسان قرن بیست و یکم شناخته شده، ضرورت توجه به آن در حیطه آموزش بهخصوص آموزش پزشکی امری حیاتی است. هوش هیجانی نیز، عامل مهم موفقیت در زندگی، تحصیل و شغل میباشد. به نظر ...



