• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استراتژی های توسعه کارآفرینی در بین زنان روستایی با استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک مطالعه موردی: بخش نصرآباد، شهرستان تربت جام

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, مریمشیر محمدی, محبوبهاحمدی, سودابه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.109 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی - کمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه توسعه کارآفرینی زنان، یکی از حیاتی‌ترین موضوعات دستورکار توسعه در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه است. از این‌رو پژوهش حاضر درپی شناسایی راهبردهای مطلوب توسعه کارآفرینی زنان روستایی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از دو ابزار SWOT-QSPM استفاده‌شد. جامعه آماری زنان کارآفرین روستایی بخش نصرآباد شهرستان مرزی تربت‌جام بوده و واحد تحلیل زنان کارآفرین روستایی آشنا به محیط داخلی و خارجی در ارتباط با موضوع تحقیق است که با روش گلوله‌برفی شناسایی و به‌صورت داوطلبانه در فرایند تحقیق مشارکت نمودند. براساس مطالعات اکتشافی، 22 قوت و فرصت به عنوان مزیت و 21 ضعف و تهدید به عنوان محدودیت و تنگنا پیش‌روی توسعه کارآفرینی زنان روستایی شناسایی و نظرات آنها در قالب پرسشنامه محقق‌ساخته در طیف لیکرت سوال گردید. نتایج نشان‌داد؛ در ماتریس SWOT با توجه به امتیاز 2.51 =IFE و 2.19=EFE، راهبرد کانونی توسعه کارآفرینی در بین زنان روستایی تنوع (حداقل-حداکثر) می باشد. به کمک ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی، اولویت اول با «تشویق زنان به تشکیل NGOs کارآفرینی» با امتیاز 0.852 شناسایی‌گردید. به دلیل توانمندی و ظرفیت منطقه، توسعه کارآفرینی در زنان روستایی نیازمند بازنگری و ارائه سیاست‌های مناسب در جهت ایجاد تشکل‌های کارآفرینی زنان روستایی است. زیرا ورود زنان روستایی به تشکل‌ها زمینه توانمندسازی آنها را فراهم و توسعه کارآفرینی را در بین آنها تسریع می بخشد.
    کلید واژگان
    برنامه‌ریزی راهبردی
    توسعه‌روستایی
    زنان‌روستایی
    کارآفرینی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-08-23
    1401-06-01
    ناشر
    دانشکده کارآفرینی
    Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشجوی کارشناسی ارشد، دنشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2008-2266
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jed.2022.301279.653329
    https://jed.ut.ac.ir/article_89194.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/985812

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب