شناسایی و اولویت بندی فرصتهای کارآفرینانه در حوزه استارتاپهای رسانهای
(ندگان)پدیدآور
عقبایی, محدثهکریمی, آصفلبافی, سمیهنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی آمیخته
زبان مدرک
فارسیچکیده
با ظهور رسانه های دیجیتال در صنعت رسانه و تسهیل تولید و توزیع محتوا، کسبوکارهای نوپای زیادی در صنعت رسانه ایجادشده است. با توجه به ارتباط دوسویه کارآفرینی و رسانه، شناسایی فرصتهای کارآفرینانه موجود در این صنعت از برجستهترین نیازهای این حوزه محسوب میشود. در حال حاضر پژوهشهای معدودی در رابطه با کارآفرینی رسانهای و شناسایی فرصتهای این صنعت در ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث جمع آوری و تحلیل داده ها، پژوهشی آمیخته اکتشافی محسوب می شود . هدف این پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در استارتاپهای رسانهای در ایران بوده است. در این پژوهش برای شناسایی فرصتهای موجود در حوزه استارتاپهای رسانهای با 12 نفر از خبرگان و کارآفرینان رسانهای مصاحبههای عمیق-نیمه ساختاریافته صورت گرفت. در بخش کیفی از شیوه نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از نمونه بر اساس تکنیک نمونه گیری سیستماتیک استفاده شد. جمع آوری داده با دو شیوه مصاحبه عمیق (در بخش کیفی) و پرسشنامه (در بخش کمی) انجام گردید. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون فرصتهای موجود در این بخش از صنعت، شناسایی شد. علاوه بر این، برای تعیین رابطه بین روندها و فرصتهای شناساییشده و شدت اثرگذاریشان بر یکدیگر، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان و کارآفرینان توزیع شد. دادههای حاصل از این پرسشنامهها با استفاده از تکنیک DEMATEL تحلیل شدند و در نهایت 67 فرصت در 9 بخش مختلف صنعت معرفی گردید. این فرصتها شامل فرصتهای خبری، سرگرمی، اطلاعرسانی، تبلیغاتی، آموزشی و فرهنگی بودند.
کلید واژگان
رسانه های دیجیتالاستارتاپ های رسانه ای
کارآفرینی رسانهای
شناسایی فرصت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران




