ارائه مدل توسعهی کارآفرینی ورزشی در باشگاههای حرفهای لیگ برتر فوتبال: یک رویکرد آمیخته
(ندگان)پدیدآور
رحمتی, مریمالوندی, علیحسینی, سید عمادنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی آمیخته
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی ورزشی، یکی از انواع کارآفرینی است که تأثیرات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم زیادی در جامعه دارد. در چندسال گذشته، دنیای ورزش شاهد تغییر سیاستهای اقتصادی ورزشی بوده است که این امر نیاز صنعت ورزش به کاهش وابستگی به بودجه دولت را برجستهتر کرده است. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل توسعهی کارآفرینی ورزشی در باشگاههای حرفهای لیگ برتر فوتبال صورت پذیرفته است. این پژوهش از نطر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت یک پژوهش آمیخته اکتشافی است که در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و برمبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان به ارائه مدل کیفی پرداخته شده است؛ در بخش کمی نیز به منظور بررسی اعتبار مدل کیفی پیشنهادی، از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 40 سؤالی استفاده گردید. بر اساس تحلیل مضمون، 40 مضمون پایه، 10 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر " استفاده از ظرفیت رسانه مجازی، توجه به ارکان باشگاه و فعالیت تجاری" شناسایی گردید. همچنین نتایج تکنیک تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش هر سه مدل (مضامین فراگیر) پیشنهادی را تایید کرد. یافتههای این مطالعه میتواند با فراهم نمودن زمینه توسعهی کارآفرینی در بین باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال، علاوه بر ارائه راهحلهای متنوع جهت ایجاد کارآفرینی، به مدیران باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال ایران برای حل مشکلات اقتصادی باشگاهها نیز کمک نماید.
کلید واژگان
تحلیل عاملی تاییدیتحلیل مضمون
فوتبال
مدل توسعهی کارآفرینی ورزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.دانشجوی دکتری رشته کارآفرینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
استادیار گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.




