رشد و موفقیت کسبوکارهای اینترنتی پویا
(ندگان)پدیدآور
مروتی شریف آبادی, علیدهقان منشادی, ساجده
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهدلیل مزایای فراوانی که کسبوکارهای اینترنتی برای اقتصاد، مشتریان و جوامع دارند، راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی و تداوم آنها، همـواره یکی از مسائل مهم برای کارآفرینان بوده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت کسبوکارهای اینترنتی است. بدینمنظور، با استفاده از روش پویایی سیستم، عوامل اصلی مؤثر بر رشد یک فروشگاه اینترنتی پوشاک[1]، شناسایی و روابط آنها بهشکل نمودار علتومعلولی مشخص شد. درنهایت، با استفاده از نمودار علتومعلولی و با استناد به نظر خبرگان و پیشینۀ پژوهش، نمودار جریان تهیه شد. دادههای لازم برای شبیهسازی مدل از مصاحبه با مدیران این فروشگاه به دست آمده و مدل در نرمافزار ونسیم برای مدت 100 ماه شبیهسازی شده است. اعتبار مدل، ازطریق اجرای آزمونهای بخشی و حد نهایی، تأیید شده است. سپس سیاستهای افزایش مهارت بازاریابان، بهبود کیفیت وبسایت و اعتماد وبسایت برای شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و بهبود عملکرد کسبوکارهای اینترنتی، پیشنهاد شد و نتیجۀ حاصل از اجرای این سناریوها شبیهسازی شد. یافتهها نشان داد افزایش مهارت بازاریابان، بهبود کیفیت وبسایت و اعتماد وبسایت موجب افزایش مشتریان بالفعل میشود که نشان از رشد کسبو کار دارد. همچنین، رشد مشتریان بالفعل موجب افزایش گردش جریانات نقدی و افزایش منابع انسانی میشود. از میان این سه سناریو، افزایش مهارت بازاریابان تأثیر بیشتری بر رشد کسبوکار داشت. این پژوهش، مدل کسبوکار اینترنتی پویای مناسبی را در اختیار صاحبان کسبوکارهای اینترنتی قرار میدهد تا بتوانند با استفاده از نتایج سیاستهای پیشنهادی بر فعالیتهای اصلی مرتبط با رشد و عملکرد کسبوکارشان تمرکز کنند.[1]. www.nilushop.com
کلید واژگان
کسبوکار اینترنتیراهبردهای موفقیت
پویایی سیستم
بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایراندانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران



