هواداری جهان-محلی: تحلیل صفحات هواداری ایرانی از سلبریتیهای ورزشی جهانی در اینستاگرام
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهشمس, معصومه
نوع مدرک
Textعلمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور فهم بهتر فرهنگ هواداری از چهرههای مشهور جهانی در میان هواداران ایرانی آنها انجام شده است. بهمنظور تحدید موضوع، بر نگرشهای صاحبان صفحات ایرانی هواداری از دو سلبریتی فوتبالیست جهانی (رونالدو و مسی) در اینستاگرام تمرکز شده است. در تبیین مبانی نظری، رویکردهای مختلف به شهرت جهانی، هویت هواداران، جماعتهای هواداری و جهان- محلیشدن طرح شده است. بهمنظور فهم نگرشهای هواداران، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، با 7 نفر از مدیران صفحات مذکور مصاحبه شده است. تحلیل مضمون این مصاحبهها 5 مضمون اصلی را نشان میدهد: «شیفتگی فراوان هواداران ایرانی در قبال سلبریتی جهانی»، «صرف زمان زیاد برای هواداری از سلبریتی جهانی»، «تأثیرگذاری سلبریتی جهانی در زندگی واقعی و روزمرهی هواداران ایرانی»، «تعلق خاطر هواداران ایرانی به همهی هواداران سلبریتی و ایجاد روابط دوستی جدید» و «ماهیت جهان-محلی صفحات هواداری و تعاملات هواداران». به نظر میرسد کنشها و تعاملات هواداران مصاحبهشده، ماهیتی جهانی-محلی دارد؛ یعنی هواداری سرسختانه از یک سلبریتی جهانی یا تمایل به یادگیری زبان او و نیز تعامل با سایر هواداران از ملیتهای مختلف، دلالت بر رسوخ ابعاد جهانی فرهنگ هواداری در میان هواداران ایرانی دارد. در مقابل، هویت ایرانی هواداران و صفحات هواداری، نظردادن به زبان فارسی در صفحهی سلبریتی خارجی و نیز تعاملات دوستانهی جدید با سایر هواداران ایرانی در فضای مجازی، خصلتهایی ملی یا محلی به این نوع هواداری بخشیده است. هواداری از این دو سلبریتی ورزشی جهانی، با عبور از فیلتر رویکرد هواداران ایرانی، ماهیت ایرانی پیدا کرده، و جهانیبودن، هویت ایرانی هواداران را کاملاً محو نکرده است.
کلید واژگان
فرهنگ هواداریجهانیشدن
سلبریتی
هویت
اینستاگرام
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2021-11-221400-09-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران



