• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استنتاج اهداف، مبانی واصول عدالت در ‌‌‌روش‌های تعلیم و تربیت بر اساس آموزه‌های اسلامی

    (ندگان)پدیدآور
    براتعلی, مریمصفاری, فاطمهمیرشاه جعفری, سیدابراهیمگلستانی, سیدهاشم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    292.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر استنتاج اهداف، مبانی و اصول عدالت در ‏‏‏روش‏های تعلیم و تربیت بر اساس آموزه‏های اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی با به‏کارگیری الگوی بازسازی‏شده استنتاجی فرانکنا استفاده شده است. تحلیل داده‏های پژوهش با استفاده از دسته‏بندی و کدگذاری موضوعی و تفسیر صورت گرفته است و جهت اطمینان داده‏ها به‏طور مستمر مورد بازبینی قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا اهداف عدالت مشخص گردید و مبانی عدالت بیان شد سپس اصول عدالت که دستورالعمل‏های کلی است از مبانی استنتاج گردید و با تکیه بر اصول روش‏های عادلانه که دستورالعمل‏های جزئی است استخراج گردید. بر اساس یافته‏های پژوهش اصول عدالت عبارت‏اند از: رعایت حقوق فردی و اجتماعی، رعایت استحقاق‏ها، اعتدال و توازن، بصیرت در عدل، حب ذات، انصاف، دادگری و میانه‏روی؛ و بر اساس یافته‏ها برخی از روش‏های تربیتی عادلانه عبارت‏اند از: برقراری عدالت اجتماعی، خشنودی مردم بر اساس ضوابط عقلی و شرعی، تکلیف به‏اندازه وسع، پاداش به‏قدر عمل، مجازات به‏قدر خطا، برقراری تناسب و هماهنگی بین اجزاء، احساس خوشایندی ناشی از درک فرد، قانون‏گذاری و پیروی از قانون.
    کلید واژگان
    استنتاجی فرانکنا
    اصول
    روش تربیتی
    عدل
    مبانی

    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
    دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
    استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان،اصفهان ایران
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2019.199773.2026
    http://www.jiera.ir/article_109736.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88080

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب