پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
رفیعی پور, امینشفقتی, سعیدعابدینی, علیجعفری, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اضطراب امتحان اختلالی است که عملکرد دانشآموزان را کاهش میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال 1397 بود که تعداد 226 از آنها (132 دختر و 94 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (2004) بود. از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ابعاد دشواری در تنظیم هیجان با اضطراب امتحان همبستگی مثبت دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این بود که ابعاد دشواری تنظیم هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس اضطراب امتحان دانشآموزان دارد. ازاینرو لازم است در رابطه با کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان، مداخلات روانشناختی را به سمت بهبود تنظیم هیجانی سوق داده شود.
کلید واژگان
اضطراب امتحانتنظیم هیجان
دانشآموز
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، واحد ارسنجان فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران




