• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 13, شماره 46
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 13, شماره 46
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی پور, امینشفقتی, سعیدعابدینی, علیجعفری, طیبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    686.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب امتحان اختلالی است که عملکرد دانش‌آموزان را کاهش می­دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال 1397 بود که تعداد 226 از آن‌ها (132 دختر و 94 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده­ها شامل مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (2004) بود. از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ابعاد دشواری در تنظیم هیجان با اضطراب امتحان همبستگی مثبت دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این بود که ابعاد دشواری تنظیم هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارد. ازاین‌رو لازم است در رابطه با کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان، مداخلات روان‌شناختی را به سمت بهبود تنظیم هیجانی سوق داده شود.
    کلید واژگان
    اضطراب امتحان
    تنظیم هیجان
    دانش‌آموز

    شماره نشریه
    46
    تاریخ نشر
    2019-10-23
    1398-08-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی عمومی، واحد ارسنجان فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
    کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2019.152170.1670
    http://www.jiera.ir/article_95750.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87976

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب