موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
چنگایی, مهتابسلیمی, حسینفرحبخش, کیومرثشریعتمدار, آسیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف شناسایی پیشایندهای موّفقیّت و عدم موّفقیّت تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان موفق و مشروط با روش پژوهش کیفی پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل ۱2 دانشجو با وضعیت تحصیلی مشروط و 8 دانشجو با معدل تحصیلی بالای 17 بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و اطلاعات آنان از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. مصاحبههای ضبطشده بهصورت مکتوب درآمده و با روش کلایزی تجزیهوتحلیل گردید. از مصاحبههای دانشجویان موفق مضامین عوامل فردی و عوامل اجتماعی و از مصاحبههای دانشجویان مشروط مضامین عوامل فردی، مشکلات آموزش، تأثیر انگیزشی منفی همسالان و مشکلات خانواده به دست آمد. همچنین در مقایسه گروهها ۱۰ زیر مضمون مشترک شامل عملکرد تحصیلی قبلی، هدفمندی، علاقه به رشته تحصیلی، مهارتهای مطالعه، تلاش، امیدواری، مکان کنترل، سازگاری با شرایط، تأثیر انگیزشی دوستان و شرایط خانواده از تحلیلها انتزاع شد که میتواند در برنامههای مشاوره تحصیلی موردتوجه مشاوران قرار گیرد.
کلید واژگان
پدیدارشناسی توصیفیتجارب زیسته
مشروطی تحصیلی
موّفقیّت تحصیلی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ومشاوره، دانشگاه علامه طباطباییدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.




