| dc.contributor.author | چنگایی, مهتاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلیمی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرحبخش, کیومرث | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریعتمدار, آسیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:25:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:25:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:25:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:25:37Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-03-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-12-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | چنگایی, مهتاب, سلیمی, حسین, فرحبخش, کیومرث, شریعتمدار, آسیه. (1398). موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 13(45), 75-91. doi: 10.22034/jiera.2019.121575.1372 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1324 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2019.121575.1372 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_88223.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87963 | |
| dc.description.abstract | این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف شناسایی پیشایندهای موّفقیّت و عدم موّفقیّت تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان موفق و مشروط با روش پژوهش کیفی پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل ۱2 دانشجو با وضعیت تحصیلی مشروط و 8 دانشجو با معدل تحصیلی بالای 17 بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و اطلاعات آنان از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. مصاحبههای ضبطشده بهصورت مکتوب درآمده و با روش کلایزی تجزیهوتحلیل گردید. از مصاحبههای دانشجویان موفق مضامین عوامل فردی و عوامل اجتماعی و از مصاحبههای دانشجویان مشروط مضامین عوامل فردی، مشکلات آموزش، تأثیر انگیزشی منفی همسالان و مشکلات خانواده به دست آمد. همچنین در مقایسه گروهها ۱۰ زیر مضمون مشترک شامل عملکرد تحصیلی قبلی، هدفمندی، علاقه به رشته تحصیلی، مهارتهای مطالعه، تلاش، امیدواری، مکان کنترل، سازگاری با شرایط، تأثیر انگیزشی دوستان و شرایط خانواده از تحلیلها انتزاع شد که میتواند در برنامههای مشاوره تحصیلی موردتوجه مشاوران قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 652 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2019.121575.1372 | |
| dc.subject | پدیدارشناسی توصیفی | fa_IR |
| dc.subject | تجارب زیسته | fa_IR |
| dc.subject | مشروطی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | موّفقیّت تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ومشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 45 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 91 | |