طراحی و تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
یادگار زاده, غلامرضافتحی, کوروشمهر محمدی, محمودعارفی, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی است. این هدف در قالب دو سؤال پژوهشیمورد بررسی قرار گرفته است: وظایف اصلی متخصصان برنامة درسی کدامند؟، تکالیف و زیر تکالیف متخصصان برنامةدرسی کدامند؟ روش پژوهش از نوع کیفی مشارکتی و ابزار مورد استفاده دیکوم بوده است. در کارگاه دیکوم مقدماتیتعداد 7 نفر و در کارگاه تکمیلی 8 نفر از افراد صاح بنظر در حوزه برنامة درسی مشارکت داشت هاند. تحلیل داده ها باروش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. فرایند اجرایی کار در قالب کارگاه یک و نیم روزه دیکوم طراحی و اجراشده است. نتایج پژوهش نشان داد متخصصان برنامة درسی برای عمل به نقش حرفه ای خود 11 تکلیف اصلی شامل«مدیریت تیم برنامه ریزی درسی، نقد و تحلیل برنامه های درسی، سیاستگذاری و تدوین راهبردها، نظریه پردازی، نظارتبر طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامة درسی، آموزش و ترویج برنامة درسی، پژوهش، همساز کردن عناصر برنامه با هم وبرنامة درسی با نظام آموزشی، مشارکت در بازنگری برنامه های درسی، ارزشیابی و اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ای »را بر عهده دارند. این یازده وظیفه دارای 68 تکلیف اصلی و حدود 173 زیر تکلیف هستند که به نوعی چارچوب کارمتخصص برنامة درسی آموزش عالی را نشان م یدهند.
کلید واژگان
متخصص برنامة درسیوظیفه
تکلیف
دیکوم
آموزش عالی
برنامه ریزی درسی
شغل
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار سازمان سنجش آموزش کشوراستاد دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی




