| dc.contributor.author | یادگار زاده, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتحی, کوروش | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهر محمدی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | عارفی, محبوبه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:25:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:25:19Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:25:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:25:19Z | |
| dc.date.issued | 2014-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-04-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-02-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یادگار زاده, غلامرضا, فتحی, کوروش, مهر محمدی, محمود, عارفی, محبوبه. (1393). طراحی و تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی آموزش عالی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 8(26), 7-45. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1324 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_50245.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87862 | |
| dc.description.abstract | هدف از این مطالعه تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی است. این هدف در قالب دو سؤال پژوهشی<br />مورد بررسی قرار گرفته است: وظایف اصلی متخصصان برنامة درسی کدامند؟، تکالیف و زیر تکالیف متخصصان برنامة<br />درسی کدامند؟ روش پژوهش از نوع کیفی مشارکتی و ابزار مورد استفاده دیکوم بوده است. در کارگاه دیکوم مقدماتی<br />تعداد 7 نفر و در کارگاه تکمیلی 8 نفر از افراد صاح بنظر در حوزه برنامة درسی مشارکت داشت هاند. تحلیل داده ها با<br />روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. فرایند اجرایی کار در قالب کارگاه یک و نیم روزه دیکوم طراحی و اجرا<br />شده است. نتایج پژوهش نشان داد متخصصان برنامة درسی برای عمل به نقش حرفه ای خود 11 تکلیف اصلی شامل<br />«مدیریت تیم برنامه ریزی درسی، نقد و تحلیل برنامه های درسی، سیاستگذاری و تدوین راهبردها، نظریه پردازی، نظارت<br />بر طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامة درسی، آموزش و ترویج برنامة درسی، پژوهش، همساز کردن عناصر برنامه با هم و<br />برنامة درسی با نظام آموزشی، مشارکت در بازنگری برنامه های درسی، ارزشیابی و اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ای »<br />را بر عهده دارند. این یازده وظیفه دارای 68 تکلیف اصلی و حدود 173 زیر تکلیف هستند که به نوعی چارچوب کار<br />متخصص برنامة درسی آموزش عالی را نشان م یدهند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 462 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US |
| dc.subject | متخصص برنامة درسی | fa_IR |
| dc.subject | وظیفه | fa_IR |
| dc.subject | تکلیف | fa_IR |
| dc.subject | دیکوم | fa_IR |
| dc.subject | آموزش عالی | fa_IR |
| dc.subject | برنامه ریزی درسی | fa_IR |
| dc.subject | شغل | fa_IR |
| dc.title | طراحی و تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی آموزش عالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار سازمان سنجش آموزش کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 26 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 45 | |