مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدپرزور, پرویزبشرپور, سجادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانشآموز (45 دانشآموز با ناتوانی یادگیری و 45 دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم خلق منفی (NMR) کاتانزار و میرنز و تعادل عاطفی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری مشکلات و کاستیهایی در زمینهی رفتاری و هیجانی دارند. نقصهای رفتاری و هیجانی، معمولاً با مشکلاتی در رشد تحصیلی و قابلیتهای فردی همراه هستند، لذا شناخت ویژگیهای رفتاری و هیجانی مبتلایان به ناتوانیهای یادگیری از جمله گامهای اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانشآموزان است
کلید واژگان
تنظیم خلق منفیبیانگری هیجانی
اختلال یادگیری خاص
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




