اثر نیاز به منحصر به فردبودن و جهان وطنی مصرف کننده بر پذیرش نوآوری ساعتهای هوشمند
(ندگان)پدیدآور
اصانلو, بهارهخدامی, سهیلایاعبداللهی, سمیرا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پذیرش تکنولوژیهای پوشیدنی و استفاده از آنها، به سرعت در حال افزایش است. به دلیل تفاوتهای قابل توجهی که این تکنولوژیها با سایر تکنولوژیهای جدید دارند، پذیرش آنها از جانب مصرفکننده نیازمند بررسیهای بیشتر میباشد. تمرکز پژوهش حاضر در حوزه محصولات تکنولوژیهای پوشیدنی بر ساعتهای هوشمند است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نیاز به منحصربهفرد بودن و جهانوطنی مصرفکننده بر پذیرش نوآوری ساعتهای هوشمند با تاکید بر نقش میانجی رهبری عقیده دامنه خاص، نوگرایی ذاتی و نوگرایی دامنه خاص مصرفکننده میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی میباشد. با توجه به اینکه جوانان و بخصوص افراد تحصیل کرده بخش عمده کاربران ساعتهای هوشمند را تشکیل میدهند، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند و از این بین مبتنی بر تعریف جکسون (۲۰۰۳) برای تخمین حجم نمونه مورد نیاز، ۱۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که به روش در دسترس از نمونه آماری جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart-PLS نشان داد که دو ویژگی شخصیتی جهانوطنی (از طریق تاثیر مثبتی که بر نوگرایی ذاتی دارد) و نیاز به منحصربهفرد بودن مصرفکننده (از طریق تاثیر مثبت بر رهبری عقیده دامنه خاص) بطور غیرمستقیم موجب افزایش نوگرایی دامنه خاص مصرفکننده میشوند و متعاقبا این افزایش در نوگرایی دامنه خاص، منجر به افزایش پذیرش نوآوری ساعتهای هوشمند در مصرفکننده میگردد.
کلید واژگان
نیاز به منحصربهفرد بودنجهانوطنی
پذیرش نوآوری
نوآوری در بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران



