طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
(ندگان)پدیدآور
بدریان, عابدهنرپرور, بهارهناصری آذر, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روشهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاههای گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت. پس از آن، کاربردیترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر زمینه های کاربردی علم شیمی است، با برنامه درسی شیمی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است.روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. اطلاعات توسط پرسشنامه ویژهای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تحصصی با افراد صاح بنظر ) 6 نفر( مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایطکشور بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ ) 89 / α = 0 ( مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، دبیران و کارشناسان گروههای آموزشی شیمی ) 50 نفر( و متخصصان برنامه ریزی درسی ) 10 نفر( را شامل میشود.پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و نیز استنباطی )آزمون t( استفاده میکند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی ازنظر دبیران شیمی، کارشناسان گروههای آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.
کلید واژگان
طراحی الگوآموزش زمینه- محور
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش شیمی
اعتباربخشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآورهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشدکتری شیمی- فیزک ازدانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرند و دانشجوی دکتری آموزش شیمی دانشگاه ترابزون ترکیه




