• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 9, شماره 35
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 9, شماره 35
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفاوت میان خود واقعی و خود نمایشی در بین کاربران اینستاگرام

    (ندگان)پدیدآور
    فولادیان, مجیدرفیع زاده اردبیلی, گلنازقندایی, منصورهشارکیان, هانیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چنین بنظر می رسد که در جامعه ی حاضر تصویر جایگاهی محوری برای ایجاد هویت دارد و شبکه های اجتماعی شیوه ی خود ابراز گری افراد را تا اندازه ی زیادی تحت تأثیر قرارداده اند. در همین راستا با بررسی نظریه ی گافمن در رابطه با مفهوم خود نمایشی به این نتیجه رسیدیم که افراد در شبکه های اجتماعی خود را به گونه ای دیگر و متفاوت از آنچه در محیط واقعی هستند، نشان می دهند و اینستاگرام به نوبه خود مانند بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی، پیدایش شکل جدیدی از روابط و ارائه خود را موجب گردیده است. بدین ترتیب در این پژوهش هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا خود نمایش داده شده افراد در اینستاگرام با خود واقعی آنها تفاوت دارد یا خیر؟ برای رسیدن به این هدف 72 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که کاربر فعال اینستاگرام بودند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از طرح ترکیبی همزمان قیاسی که ترکیبی از روش کمی و کیفی است بهره گرفتیم. به منظور سنجش خود واقعی و نمایشی پرسشنامه ای را طراحی کردیم که توسط خود افراد و و برای بررسی صفحه اینستاگرام شخص، توسط داوران تکمیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss نشان داد که میان خود واقعی و نمایشی این کاربران تفاوت معناداری وجود دارد.
    کلید واژگان
    اینستاگرام
    خود نمایشی
    خود واقعی

    شماره نشریه
    35
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    Iranian Association for cultural studies & communication
    سازمان پدید آورنده
    دکتری جامعه شناسی نظری فرهنگی ، استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد(نویسنده مسئول)
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی، مشهد
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی، مشهد
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی، مشهد

    URI
    http://scm.iaocsc.ir/article_130783.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/832725

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب