بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه؛ مقایسه تألیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی 
(ندگان)پدیدآور
دارابی, مهنازطهماسبی, سهیلاایزدی, احمدشرفی, ساساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، و از منظر فرانقش متنی از رویکرد نقشگرای هلیدی، شباهتها و تفاوتهای احتمالی شیوة بهرهمندی ازساخت آغازگری کتب زبان تخصصی گرایشهای علوم انسانی و مهندسی سازمان «سمت»، از نویسندگان ایرانی و کتب همسان از نویسندگان غیر ایرانی بررسی میشود. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعة آماری آن 32 متن خواندنی از منابع مورد نظر است. طبق نتایج پژوهش، در میزان استفاده از آغازگرها در کل پیکره، در بین نویسندگان و در گرایشهای تحلیلی، تفاوت زیادی دیده نمیشود؛ زیرا، آغازگر تجربی صد در صد، آغازگر ساده بیش از آغازگر مرکب (76% در برابر 24%) و آغازگر متنی بیش ازآغازگر بینافردی (5/22% در برابر 2%) کاربرد دارد. علت اصلی آن به ژانر بودن تألیفات آنها مربوط میشود. بر پایة یافتههای پژوهش: جایگاه آغازگر در زبان انگلیسی معنادار است و در تدوین کتب دانشگاهی، بهویژه در کتب زبان تخصصی، رعایت میشود؛ شباهت زیاد و همسویی چارچوب نگارش نویسندگان مختلف با نظریة نقشگرایی نشاندهندة کارآمدی این دیدگاه در ارزیابی کتب علمی است؛ مؤلفان به اثربخشی فرانقش متنی بهمنزلة ابزاری در گسترش و انسجام متن و میزان بهرهوری از آن در تفکیک ژانرهای مختلف دانشگاهی توجه دارند و در نهایت اینکه انتخاب کتاب درسی بر این مبنا که نویسندة آن ایرانی یا غیر ایرانی باشد، معیار مناسبی نیست.
کلید واژگان
کلیدواژهها: کلیدواژهها: آغازگرزبان تخصصی
نظریه نقشگرای نظاممند
فرانقش متنی
گرایش
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2021-02-191399-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران*گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران (نویسنده مسئول: soheilatahmasbi@gmail.com)
گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
گروه زبان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
شاپا
2676-75032676-7511




