• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 24, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 24, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه؛ مقایسه تألیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی ‏

    (ندگان)پدیدآور
    دارابی, مهنازطهماسبی, سهیلاایزدی, احمدشرفی, ساسان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    828.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر، و از منظر فرانقش متنی از رویکرد نقش‌گرای هلیدی، شباهت‌ها و تفاوت‌های احتمالی شیوة بهره‌مندی ازساخت آغازگری کتب زبان تخصصی گرایش‌های علوم انسانی و مهندسی سازمان «سمت»، از نویسندگان ایرانی و کتب همسان از نویسندگان غیر ایرانی بررسی می‌شود. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعة آماری آن 32 متن خواندنی از منابع مورد نظر است. طبق نتایج پژوهش، در میزان استفاده از آغازگرها در کل پیکره، در بین نویسندگان و در گرایش‌های تحلیلی، تفاوت زیادی دیده نمی‌شود؛ زیرا، آغازگر تجربی صد در صد، آغازگر ساده بیش از آغازگر مرکب (76% در برابر 24%) و آغازگر متنی بیش ازآغازگر بینافردی (5/22% در برابر 2%) کاربرد دارد. علت اصلی آن به ژانر بودن تألیفات آن‌ها مربوط می‌شود. بر پایة یافته‌های پژوهش: جایگاه آغازگر در زبان انگلیسی معنادار است و در تدوین کتب دانشگاهی، به‌ویژه در کتب زبان تخصصی، رعایت می‌شود؛ شباهت زیاد و هم‌سویی چارچوب نگارش نویسندگان مختلف با نظریة نقش‌گرایی نشان‌دهندة کارآمدی این دیدگاه در ارزیابی کتب علمی است؛ مؤلفان به اثربخشی فرانقش متنی به‌منزلة ابزاری در گسترش و انسجام متن و میزان بهره‌وری از آن در تفکیک ژانرهای مختلف دانشگاهی توجه دارند و در نهایت این‌که انتخاب کتاب درسی بر این مبنا که نویسندة آن ایرانی یا غیر ایرانی باشد، معیار مناسبی نیست.
    کلید واژگان
    کلیدواژه‌ها: کلیدواژه‌ها: آغازگر
    زبان تخصصی
    نظریه نقش‌گرای نظام‌مند
    فرانقش ‏متنی
    گرایش

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2021-02-19
    1399-12-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
    *گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران (نویسنده مسئول: soheilatahmasbi@gmail.com)
    گروه زبان شناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
    گروه زبان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2021.123870.1392
    http://jut.samt.ac.ir/article_241810.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/798140

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب