بررسی الگو و سلایق خرید مصرفکنندگان ماهی در شهر ساری
(ندگان)پدیدآور
حسینی, مهردادعادلی, افشینواحدی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با هدف شناسایی بازار ماهی در استان مازندران،بررسی در مورد الگوی خرید و سلایق مصرف ماهی در بین 266 خانوار شهر ساری صورت گرفت. پرسشنامهای تهیه شد تا مصرفکنندگان سلایق و الگوی خرید ماهی خانواده خود را نسبت به نوع گونۀ ماهی و اشکال خرید ماهی بیان نمایند. جهت مقاصد توصیفی از آمار توصیفی و برای مقاصد تحلیلی از آزمون فریدمن بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که اولویت مصرف گوشت در بین خانوارهای ساروی به ترتیب گوشت مرغ، گوسفند، ماهی و گاو بوده است. نتایج بررسی الگوی خرید ماهی نشان داده که حدود دو سوم از خانوارهای ساروی کمتر از یکمرتبه در ماه اقدام به خرید ماهی میکنند و تنها درصد کمی از آنها (1/4 درصد) به صورت هفتگی ماهی میخرند. مصرفکنندگان ساروی ماهیان دریایی را بیشتر از ماهیان پرورشی و ماهیان سردآبی را بیشتر از ماهیان گرمآبی ترجیح دادند. ماهی تازه، زنده و کنسروی بهترتیب شکل مورد علاقۀ خرید برای مصرفکنندگان ساروی بوده و سایر اشکال ماهی مثل ماهی منجمد، دودی و شور بهندرت (مجموعاً 9/7 درصد) مورد پسند مصرفکنندگان قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق، به قدرت تصمیمگیری شرکتها و عرضهکنندگان در مورد اینکه چه محصولی به بازار ارایه شود تا فروش بیشتری داشته باشند، کمک خواهد کرد. بنابراین، شناخت نیازها و خواستههای مصرفکنندگان و درک رفتار خرید آنها گامی مؤثر در جهت برآوردن انتظاراتشان و در نهایت افزایش مصرف ماهی خواهد بود.
کلید واژگان
سلایق مصرفیالگوی خرید
مصرف ماهی
ساری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگاندانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشــتی
شاپا
1026-13542322-5998




