مرور نقد زبان و ادبیات خارجی بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 277
-
ابهام در غارهای مارابار: خوانشی شرقشناسانه از گذری به هند اثر ادوارد مورگان فورستر
(دانشگاه شهید بهشتی, 2018-04-21)بی شک مسئلهی جغرافیای امپریالیسم، خواه تخیلی بر اساس دیدگاه شرقشناسی ادوارد سعید، خواه تنیده در افشاگریهای سیاستها و سلطههای دنیوی، یکی از دغدغههای مهم تحلیل گفتمان استعماری و بهطور کلی مطالعات پسااستعماری است. در ...
-
اثربخشی انواع ادبی (نمایشنامه و روایت) بر بخاطرسپاری و ذخیرۀ شناختی: مورد توانش تولید گفتاری در کلاس زبان فرانسه
(دانشگاه شهید بهشتی, 2024-10-22)در حوزۀ آموزش زبان، تقویت حافظۀ زبانآموزان یکی از مسائلی است که در مورد آن تحقیقات زیادی انجام شدهاست. ایفای نقش در تئاتر یکی از مؤثرترین ابزارها برای آموزش زبانهای خارجی است و تأثیر مثبتی برمکانیسم شناختی مغز و انگیزۀ ...
-
ادبیات الکترونیک و داستان های وب محور چند وجهی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2023-06-22)پیدایش ادبیات الکترونیک به طور چشمگیری با تکامل رسانه های دیجیتال پیوند خورده است، به نحوی که "ذاتا دیجیتال" نامیده می شوند. در واقع، ادبیات الکترونیک، شامل آثاری است که با بهره گیری از رایانه خلق شده اند و تنها از طریق ...
-
ادوارد سعید: شرق، شرق شناسی و امپریالیسم فرهنگی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2015-08-23)چکیدهادوارد سعید به شیوه ای تحلیلی شرق شناسی غربی ها را در کتاب شرق شناسی (1978) خود به چالش می کشد. نگرش او از شرق شناسی بازیافت رابطه ای نوین بین شرق و غرب است. شرق شناسی غربی ها، یعنی انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی، مبتنی ...
-
ارتباط جهانی-محلی شدن و نمایش تک گویی در شفادهنده اثر برایان فری یل
(دانشگاه شهید بهشتی, 2015-08-23)جهانی شدن، علاوه بر نوید برخی مزیت های اقتصادی، چالش هایی را نیز در عرصه فرهنگ بدنبال می آورد. از جمله این چالش ها به حاشیه رانده شدن فرهنگ های ناهمگون محلی و جایگزین شدن آن با فرهنگ جهانی است. ایرلند نیز در طی فرآیند جهانی ...
-
ارزیابی برنامه درسی رشته آموزش زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2020-08-22)برنامه ی آموزشی مانند نقشه ای، مسیر حرکت دانشجو را در طول دوره ی آموزش نشان می دهد و کیفیت علمی هر رشته و موفقیت دانشجو در دوره ی تحصیل وابسته به نحوه ی تدوین و محتوای آن می باشد. اگر برنامه ی آموزشی تدوین شده مبتنی بر ...
-
از ابرسوژه تا ناسوژه جلوههای متناوب قدرت در نمایشنامهی سیاها اثر ژان ژنه
(دانشگاه شهید بهشتی, 2010-06-22)در نمایشنامه سیاها، ژان ژنه سعی دارد نشان دهد چگونه سوژهها در چالش گفتمانی با همردیفان خود امکان عبور از وضعیت سوژه بودن به ناسوژه شدن را مییابند. سوژه در دنیای معاصر دستخوش انواع آسیبها است. او سوژه را با تمام هیجانها، ...
-
از انزوا تا ادغام: نقش دیگری در بازیابی هویت سوژه ی اقلیت قومی در امضاء جمع کن اثر زیدی اسمیت
(دانشگاه شهید بهشتی, 2021-01-20)این مقاله با بکارگیری رویکرد التقاطی اخلاقی-اجتماعی-فرهنگی به واکاوی نقش دیگری در فرایند فرهیزش[1] برای سوژه ی اقلیت در جامعه ی چندفرهنگی انگلستان به شکل نمود یافته در رمان امضاء جمعکن (2002) می پردازد. تنوع نژادی، فرهنگی ...
-
از براعت استهلال فارسی تا استمداد (Invocation) انگلیسی: بررسی تطبیقی شاهنامۀ فردوسی و بهشت گمشدۀ میلتون
(دانشگاه شهید بهشتی, 2021-06-22)پژوهش حاضر برآن است تا بهبررسی بلاغت در شعروادب فارسی و انگلیسی، نحوۀ طبقهبندی صنایع ادبی توسط بلاغتنویسان معاصر در این دو زبان، و نیز بهبررسی تطبیقی براعت استهلال و استمداد و تبلور آنها در شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی و ...
-
از لاهور تا نیویورک: در جستوجوی «فضای سوم» در رمان بنیادگرای ناراضی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2019-03-21)واقعۀ 11 سپتامبر بهانهای به دست نوامپریالیسم امریکایی داد تا زیر لوای جنگ علیه تروریسم، گفتمان اسلام هراسی را تبلیغ کند. این واقعه بر ادبیات هم تأثیر گذاشت و نویسندگان بسیاری بر آن شدند تا به ...
-
از نشانههای زبان تا زبان نشانهها:سیری اجمالی در روششناسی ترجمه از دیدگاه نشانهشناسی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2016-04-20)اگر ترجمه را به قول یورگن هابرماس «کنشی ارتباطی» به شمار آوریم، آنگاه نظریه ترجمه را نیز چه بسا باید همچون تحلیل گفتمان در چارچوب یک نظریه عمومی در حوزه ارتباطات تعریف کنیم. در مورد نشانهشناسی نیز چنین امری صادق است و ...
-
استعارههای شناختی در نثر فارسی و انگلیسی
(دانشگاه شهید بهشتی, 2011-08-23)این مقاله پژوهشی تطبیقی است و هدف از آن بررسی استعارههای شناختی زبانی در متون نثر فارسی و انگلیسی و مقایسهی آنها و توصیف شباهتها و تفاوتهای آنها میباشد. چهارچوب نظری مورد استفاده زبانشناسیِ شناختی لیکاف میباشد و ...
-
اسطوره شکنی ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر خوانش نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته دیوید ریب
(دانشگاه شهید بهشتی, 2015-08-23)چکیده:مراد از مقاله حاضر تجزیه و تحلیل چگونگی ترسیم واسازی اسطوره ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته ی دیوید ریب، نویسنده آمریکایی، می باشد. برای نیل به این هدف، از رویکرد ...
-
اسطورهسنجی نزد ژیلبر دوران مورد کاربردی آثار خاویر دو مستر
(دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)روشهای نقد اسطوره ای در ایران بسیار ناشناخته باقی مانده اند و در این خصوص به جز چند روش معروف همچون سرنمونی یونگی، یا تک اسطوره ای کمبلی، یا نقد اسطوره ای فرای که کم و بیش شناخته شده اند، دیگر روشها، به ویژه روشهای اصلی ...
-
اضطراب اگزیستانسیال و خود تقسیم شده در داستان های کوتاه منتخب از مارگارت آتوود
(دانشگاه شهید بهشتی, 2023-02-20)در حالی که رمانهای مارگارت آتوود موضوع بحثهای انتقادی زیادی های بوده اند، مجموعه داستان های کوتاه او چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته و در بیشتر موارد نادیده گرفته شده اند. در این مقاله، داستان کوتاه قطبیت ها و مردی ...
-
امر نا/مأنوس، تاریخ و نمودناپذیری شکل گیری فاعلیت در رمان سرگذشت ندیمۀ مارگارت اتوود
(دانشگاه شهید بهشتی, 2017-05-22)مفهوم امر نا/مأنوس که سابقۀ حضورش دست کم به طور مشخص به مقالۀ 1919 زیگموند فروید و با همین عنوان برمی گردد، در قرن اخیر، بار دیگر مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته است. امر نا/مأنوس در سالهای اخیر از وابستگی محض به حوزه ...
-
انسان مداری در تقابل با زیست مداری: مواجه سوژه های انسانی با محیط زیست در رمان چساپیکه اثر جیمز ای میچنر
(دانشگاه شهید بهشتی, 2019-03-21)استعمار اروپایی ها در آمریکای شمالی به آسیب ها و بحران های محیطی و اکولوژیک فراوانی در این قاره پهناور منتج شد. تا پیش از ورود اروپایی ها به آمریکا، جنگل های این قاره با وجود سکونت هزاران ساله بومیان آمریکایی در آنها سرشار ...
-
انگ مکان و مهار تادیبی: تاملی بر رمان ذات خون اثر کریل فیلیپس
(دانشگاه شهید بهشتی, 2024-06-21)پژوهش در حوزهی رمان معاصر از منظر رویکردهای متفاوت نظری بخش عمدهای از مطالعات ادبی و به ویژه ادبیات روایی را دربرمیگیرد که خود بستر مناسبی را به منظور مطالعه و تحلیل گفتمانهای بینارشتهای فراهم میکند. رمان ذات خون اثر ...
-
انگیزه و نقش آن در رفع یا کاهش خطاهای زبان آموزان
(دانشگاه شهید بهشتی, 2010-06-22)تأثیر مثبت انگیزه بر روند یادگیری فرد تحت آموزش بر هیچ کس پوشیده نیست. انگیزه ی فرد یا از درون او نشأت می گیرد یا متأثر از محیط پیرامون او است. اگرچه انگیزه ی درونی نسبت به انگیزه ی بیرونی از ثبات بیشتری برخوردار است، تأثیر ...
-
"او برای نژادش میکوشد": مطالعۀ ایدئولوژی نژادی در رمان جین ایر از منظر تاریخگرایی نوین
(دانشگاه شهید بهشتی, 2018-04-21)قرن نوزدهم عصر امپریالیسم و استعمار شناخته شده و لذا گفتمان قدرت بریتانیا در این قرن دارای ویژگیهایی امپریالیستی و استعماری است، و امپریالیسم میتواند بخشی جداناشدنی از خوانش و ارزیابی ادبیات انگلیسی قرن نوزدهم باشد. با ...



