مرور نقد زبان و ادبیات خارجی بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 277

  • طبقه بندی انواع ادبی از منظر نظریه پردازان مکتب رمانتیسم 

    جواری, محمد حسین؛ جواری, محمد حسین؛ آسیب پور, محسن؛ آسیب پور, محسن (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    اگرچه نظریه رمانتیک در خصوص انواع ادبی، با نگرش فلسفی خود، به ارائه تقسیم بندی هایی از آثار نائل می شود که با دیدگاه های ادبی و غیرفلسفی پیش از خود منطبق است، اما این نظریه سعی دارد تا پیدایش این طبقه بندی ها را، نه محصول ...

  • پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی 

    ابراهیمی جهرمی, زینب محمد؛ ابراهیمی جهرمی, زینب محمد؛ مراد خانی, سیمین؛ مراد خانی, سیمین (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    پژوهش کنونی که از بررسی گفتار سی گویشور بومی شهرستان هرسین، واقع در استان کرمانشاه، جمع آوری شده است پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی را مورد مطالعه قرار می دهد. پسوندهای فعلی این گویش، به هشت گونه دسته بندی می شوند: شناسه ...

  • تحلیل نور در تابلوی "سر یک نجیب زاده" اثر کریستفورو آلوری بر اساس توصیف پل والری 

    اطهاری نیک عزم, مرضیه؛ اطهاری نیک عزم, مرضیه (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    تفسیری که پل والری نویسنده و منتقد فرانسوی قرن بیستم در مورد تابلوی کریستوفورو آلوری "سر یک نجیب زاده " نوشته است در واقع گفتمانی است که سعی دارد مفهوم تابلوی هنرمند را در ذهن مخاطب تداعی کند. آنچه بیشتر مورد توجه منتقد ...

  • ویکتور هوگو، نویسنده قهرمان پرور یا قهرمان سخنوری 

    معظمی فراهانی, بیتا؛ معظمی فراهانی, بیتا (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    مفهوم تعهد نزد نویسندگان فرانسوی ریشه در تحولات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم فرانسه دارد. مانند بسیاری از شاعران و نویسندگان نسل رمانتیک، ویکتور هوگو نیز نویسنده ای متعهد بود، اما این تعهد به شیوه ای خاص در آثارش متبلور شده ...

  • ترتیب در ساختار نحوی زبان آلمانی با تکیه بر اجزای نقش دار جمله 

    علی‌اکبری, احمدرضا؛ علی‌اکبری, احمدرضا (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    چه زبان گفتاری و چه زبان نوشتاری از یک زنجیرۀ خطی در بکارگیری کلمات و اجزای نقش دار جمله تشکیل شده است. اگرچه این امر شاید در زبان گفتاری کمتر مورد توجه قرار گیرد، اما در زبان نوشتاری عدم توجه به آن منجر به اشتباهات فاحش ...

  • زیبایی شناسی نفی در آثار مالارمه 

    بابک معین, بابک معین؛ بابک معین, بابک معین (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    مالارمه را بی شک باید یکی از تاثیر گذارترین اندیشمندان و شاعران قرن نوزدهم به حساب آورد ، اندیشمندی که شهرت او را نباید صرفاً به هم و غم او در پرداختن به خلق «شعر ناب» محدود کرد ، بلکه آوازه‌ی او را بیشتر باید دربداعت ...

  • سیر زندگی در بستر قلم : نگاهی به سیر نگارشی مارگریت دوراس از خلال دو اثر سد ی براقیانوس آرام و عاشق 

    ناصحی, زهره؛ ناصحی, زهره؛ راحله مرکبی, راحله مرکبی؛ راحله مرکبی, راحله مرکبی (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-02-19)
    بسیاری ازخوانندگان کتاب و اصحاب هنر، عاشق اثر برجسته ی مارگریت دوراس، نویسنده، روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و کارگردان فرانسوی را خوانده اند و با نقد و بررسی این اثر، دیدگاه و اندیشه ی خود را بیان نموده اند. در این میان ...

  • در انتظار بربرها «دیگری» از نوع دیگر 

    رفیع, هاله؛ رفیع, هاله (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    مقاله ی حاضر با این پیش فرض آغاز می شود که فلسفه ی غرب همواره با گفتمان تقابلی سخن گفته است. در این گفتمان تقابلی، خودی و دیگری، به خصوص در نقد پسااستعماری، جایگاه ویژه ای دارند. خودی، در عین تمایل به حفظ برتری، دائم در ...

  • فراداستان، زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده 

    پاشایی, روشنک؛ پاشایی, روشنک (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    به زعم برخی ادبا و منتقدان، ادبیات کودک جایگاه مناسبی برای جلوه های پسامدرن نیست. این افراد معتقدند که ادبیات پسامدرن دشوار‌تر از آن است که مورد درک و پسند کودک قرار گیرد. گروهی دیگر از منتقدان، در پاسخ به گروه اول، گفته ...

  • «ای واژه ها، دورشوید» نگاهی به نظریه ‌ی شعری لورا (رایدینگ) جکسون 

    جعفری, علیرضا؛ جعفری, علیرضا (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    این مقاله به معرفی یک چهره بسیار مهم و ارزشمند شعر مدرن یعنی لورا (رایدینگ) جکسون (1991-1901)خواهد پرداخت. (رایدینگ) جکسون در ایران تقریباً ناشناس است وکسی از عظمت شعر و نوشته های انتقادی او در زمینه‌ی شعر و نظریه‌ی شعر ...

  • اسطوره‌سنجی نزد ژیلبر دوران مورد کاربردی آثار خاویر دو مستر 

    نامور مطلق, بهمن؛ نامور مطلق, بهمن (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    روشهای نقد اسطوره ای در ایران بسیار ناشناخته باقی مانده اند و در این خصوص به جز چند روش معروف همچون سرنمونی یونگی، یا تک اسطوره ای کمبلی، یا نقد اسطوره ای فرای که کم و بیش شناخته شده اند، دیگر روشها، به ویژه روشهای اصلی ...

  • بررسی تاثیر اسطوره شهرزاد بر رمان پسامدرن شیمر نوشته جان بارت به همراه خوانشی پل دمانی از متن 

    منتخبی بخت ور, نرگس؛ منتخبی بخت ور, نرگس؛ سخنور, جلال؛ سخنور, جلال (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    رمان پسا مدرن شیمر نوشته‌ی جان بارت، شامل سه داستان کوتاه به هم مرتبط است. این مقاله خوانشی است در راستای اهمیت اسطوره ایرانی شهرزاد در اسلوب روایی پسامدرن. «دنیازادیاد» داستان کوتاه اول، اسطوره شهرزاد را در قالبی متفاوت ...

  • تلفیق رویدادهای تاریخی و عناصر خیالی در خاطرات آدرین اثر مارگریت یورسنار 

    فهیم کلام, محبوبه؛ فهیم کلام, محبوبه (دانشگاه شهید بهشتی, 2009-08-23)
    در خلق یک اثر ادبی، به ویژه رمان، درونمایه‌ی داستان و شیوه‌ی تخیل نویسنده در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در خاطرات آدرین که می توان آن را یکی از آثار برجسته‌ی نیمه‌ی دوم قرن بیستم قلمداد کرد، یورسنار رویدادهای تاریخی ...

  • بررسی نقشمایه‌ نامه در نمایشنامه‌ هملت 

    اولیایی‌نیا, هلن؛ اولیایی‌نیا, هلن (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در نمایشنامه‌های شکسپیر نامه نقشی اساسی پیدا می کند و وسیله‌ای می‌شود جهت نمایش ویژگی‌های شخصیتی شخصیت‌های اثر و همچنین افشا و بسط مضامین اصلی نمایشنامه: آنچه نامه‌ها درمورد نویسنده نامه و درباره خوانندگان نامه از طریق ...

  • بررسی کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 87 دورۀ ابتدایی از نظر میزان هماهنگی در استفاده از آوای میانجی /j/ به شکل حرف «ی» یا همزه «ء» 

    هاشمی, سید حمید؛ هاشمی, سید حمید (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در این کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دورۀ ابتدایی کلمه به کلمه بررسی شده است. در این بررسی، کلماتی که در آنها آوای «ی» میانجی و یا همزه به کار رفته است مورد توجّه قرار گرفته و میزان یکسان بودن املایی و ...

  • مبانی تئاتر ارسطوئی با استناد به نمایشنامۀ «ادیپ شهریار» اثر سوفکلس 

    استارمی, ابراهیم؛ استارمی, ابراهیم (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    ادبیات نمایشی که ریشۀ آن به پنج قرن قبل از میلاد مسیح بر می‏گردد، در کنار ادبیات روایی و غنایی یکی از شاخه‏های اصلی ادبیات محسوب می‏شود که از زمان ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان، تا قرن هیجدهم میلادی به دو ژانر اصلی تراژدی و ...

  • نقد تفسیری یا نقد توصیفی؟ (تأثیر نقد بر خلاقیت های ادبی) 

    اسداللهی, الله شکر؛ اسداللهی, الله شکر؛ آسیب پور, محسن؛ آسیب پور, محسن (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    نظریه جدید نقد با زیر سوال بردن نقد سنتی که در طول قرون متمادی بر تحلیل های ادبی سایه افکنده بود، سعی در به چالش کشیدن حقیقتی دارد که این نقد مدعی کشف آن است. تشویق به تفکر دوباره در معنای حقیقت و معرفی آن به عنوان موضوعی ...

  • بررسی سیر تحول زبانشناسی مقابله‌ای 

    البرزی, پرویز؛ البرزی, پرویز؛ رئیسی, رعنا؛ رئیسی, رعنا (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در این مقاله به بررسی سیر تحول تاریخی زبانشناسی مقابله‌ای و اهداف و وظایف آن از آغاز تاکنون پرداخته شده است. بررسی مقابله‌ای زبان، پیشینه‌ای بس طولانی دارد، زیرا هرگاه زبانها در تقابل با هم قرار می‌گیرند، با یکدیگر مقایسه ...

  • مرگ یا جاودانگی تحلیلی روانکاوانه از غزلیات ویلیام شکسپیر 

    احمدزاده, شیده؛ احمدزاده, شیده (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    غزلیات شکسپیر از برجسته‌ترین غزلیات دوره رنسانس محسوب می‌شوند. در این اشعار شکسپیر نه تنها فرم ظاهری غزل را با ترکیبی متفاوت از نوع ایتالیایی آن تغییر می‌دهد که با نگاهی متفاوت از هم‌عصران خود به هویت عشق می‌پردازد. شکسپیر ...

  • فضا و کارکرد تخیل در اثر ژان ژیونو : شاه سرگرمی ندارد 

    کریمیان, فرزانه؛ کریمیان, فرزانه (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    آثار ژان ژیونو را می‌توان از منشور دوگانه‌ی روانشناسی و رویکرد انتقادی مربوط به تخیل گذراند و با توجه به تأثیر گاستون باشلار و ژیلبر دوران مطالعه کرد. ژیونو از جنگ جهانی اول که در آن شرکت جست جراحت‌های روحی قابل توجهی ...