مطالعهای آیندهپژوهانه در ابعاد مختلف آموزش؛ ارائة چشماندازی از مدرسة میانرشتهای آینده
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, علیذاکری, علیطاهری دمنه, محسنطاهری دمنه, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدارس چگونه میتوانند نسل آینده را برای دنیایِ پس از انقلاب صنعتی چهارم آماده کنند؛ که بارزترین مشخصههای آن بیثباتی، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام است. ماهیت «تعلیموتربیت» در اثر تغییرات چگونه دستخوش تغییر میشود؟ باوجودِ اعمال تغییرات زیاد در مدارس طی سالیان گذشته، انگارههای کانونی دربارة مفاهیمی چون مدرسه، آموزش، مهارتهای کلیدی و نقش معلم دچار دگردیسی خاصی نشدهاند و تغییر پارادایم لازم در حوزة آموزش شکل نگرفته است. در این مقاله با رویکرد آیندهپژوهانه و استفاده از روش بریکلاژ و بررسی روندهای کیفی و نشانکهای ضعیف، تغییر ابعاد اصلی آموزش و دگردیسی آنها بررسی کرده و سپس با شالودهشکنی در پیشفرضهای سنتی یادگیری همچون انباشت دانش، محوریت آموزگار، آزمونهای استاندارد، ساعات حضور انعطافناپذیر و تلقی کارخانهای از مدارس، تصویری بدیل از مدرسه بهمثابه «کارگاهی مشارکتی» ترسیم شده است. تجربههای میانرشتهای، بازآموزی و عبور از آموختههایِ پسین، مفاهیم نظری کلیدی چنین مدرسهای هستند و کودکان را برای آیندههایی بدیل مهیا میکنند که ممکن است هیچ شباهتی با گذشته نداشته باشند. از نتایج این مقاله که از ترکیب میانرشتهای مباحث حوزة آموزش، روانشناسی و جامعهشناسی با آیندهپژوهی به دست آمده است، میتوان در راستای پیشنگری و خطمشیگذاری کلان در حوزة آموزشوپرورش بهره برد.
کلید واژگان
آیندهپژوهیتعلیموتربیت
میانرشتگی
تجربههای میانرشتهای
مدرسة آینده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی- دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهانگروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی- دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه مهندسی آینده صنایه و آینده پژوهی-دانشکده فنی و مهندسی-دانشگاه اصفهان
استادیار گروه مهندسی آینده صنایه و آینده پژوهی-دانشکده فنی و مهندسی-دانشگاه اصفهان
شاپا
2476-36082423-6780



