• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه‌ای آینده‌پژوهانه در ابعاد مختلف آموزش؛ ارائة چشم‌اندازی از مدرسة میان‌رشته‌ای آینده

    (ندگان)پدیدآور
    ذاکری, علیذاکری, علیطاهری دمنه, محسنطاهری دمنه, محسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مدارس چگونه می‌توانند نسل آینده را برای دنیایِ پس از انقلاب صنعتی چهارم آماده کنند؛ که بارزترین مشخصه‌های آن بی­ثباتی، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام است. ماهیت «تعلیم‌وتربیت» در اثر تغییرات چگونه دستخوش تغییر می‌شود؟ باوجودِ اعمال تغییرات زیاد در مدارس طی سالیان گذشته، انگاره­های کانونی دربارة مفاهیمی چون مدرسه، آموزش، مهارت­های کلیدی و نقش معلم دچار دگردیسی خاصی نشده‌اند و تغییر پارادایم لازم در حوزة آموزش شکل نگرفته است. در این مقاله با رویکرد آینده­پژوهانه و استفاده از روش بریکلاژ و بررسی روندهای کیفی و نشانک‌های ضعیف، تغییر ابعاد اصلی آموزش و دگردیسی آنها بررسی کرده و سپس با شالوده­شکنی در پیش‌فرض‌های سنتی یادگیری همچون انباشت دانش، محوریت آموزگار، آزمون‌های استاندارد، ساعات حضور انعطاف­ناپذیر و تلقی کارخانه­ای از مدارس، تصویری بدیل از مدرسه به‌مثابه «کارگاهی مشارکتی» ترسیم‌ شده است. تجربه‌های میان­رشته­ای، بازآموزی و عبور از آموخته‌هایِ پسین، مفاهیم نظری کلیدی چنین مدرسه‌ای هستند و کودکان را برای آینده‌هایی بدیل مهیا می‌کنند که ممکن است هیچ شباهتی با گذشته نداشته باشند. از نتایج این مقاله که از ترکیب میان‌رشته‌ای مباحث حوزة آموزش، روان­شناسی و جامعه‌شناسی با آینده­پژوهی به ‌دست ‌آمده است، می­توان در راستای پیش­نگری و خط­مشی‌گذاری کلان در حوزة آموزش‌وپرورش بهره برد.
    کلید واژگان
    آینده‌پژوهی
    تعلیم‌وتربیت
    میان‌رشتگی
    تجربه‌های میان‌رشته‌ای
    مدرسة آینده

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی- دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان
    گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی- دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان
    استادیار گروه مهندسی آینده صنایه و آینده پژوهی-دانشکده فنی و مهندسی-دانشگاه اصفهان
    استادیار گروه مهندسی آینده صنایه و آینده پژوهی-دانشکده فنی و مهندسی-دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/nea.2020.122274.1455
    https://nea.ui.ac.ir/article_25412.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/716015

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب