نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشار, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorگرجیان, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorویسی, الخاصfa_IR
dc.contributor.authorشرفی, ساسانfa_IR
dc.contributor.authorشکرآمیز, منصورهfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-02T15:47:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-22T15:47:32Z
dc.date.available1399-10-02T15:47:32Zfa_IR
dc.date.available2020-12-22T15:47:32Z
dc.date.issued2021-01-20en_US
dc.date.issued1399-11-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-26en_US
dc.date.submitted1398-05-04fa_IR
dc.identifier.citationافشار, محمد رضا, گرجیان, بهمن, ویسی, الخاص, شرفی, ساسان, شکرآمیز, منصوره. (1399). بررسی مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی. زبان پژوهی, 12(37)doi: 10.22051/jlr.2020.27525.1762fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2020.27525.1762
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_4703.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/700855
dc.description.abstractمعنای تلویحی معنایی است که به صورت غیر‌لفظی و غیرمستقیم در تعاملات گفتاری بیان می‌گردد و درک آن منوط به دانش مشترک گوینده و شنونده و آشنایی فرهنگی با زبان آنها دارد. به همین دلیل ، مطالعه آن صرفاً در معناشناسی مقدور نیست و علاوه بر این چون درک آن سخت است از مباحث کاربرد‌شنا‌سی زبان و تحلیل کلام است. ابهام در استنباط معنایی توسط شنونده باعث قطع ارتباط و یا پاسخ و درک نابجا از گفتار می ‌گردد. در آزمون‌های تافل، این نوع معنا در قسمت‌های درک مطلب و شنیداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بررسی پیشینه تحقیق نشان داده‌است که داوطلبان ایرانی آزمون تافل، در قسمت شنیداری نسبت به داوطلبان آزمون تافل درسایر کشورها از ضعف معناداری برخوردارند. لذا این پژوهش به بررسی این مساله از لحاظ عدم درک معنای تلویحی در ارتباط با اصول همکاری در نظریه گرایس (1975) پرداخته‌است. شرکت کنندگان در این پژوهش 62 نفر از دانش آموختگان دانشگاه شهید چمران، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که به روش تصادفی طبقه بندی انتخاب شده و به دو گروه قوی و ضعیف بر‌اساس آزمون شنیداری تافل تقسیم شدند. از آزمون تی مستقل برای تحلیل داده‌ها و مقایسه دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد برای آزمون شوندگان هر دو گروه، تشخیص اصل ربط از همه ساده‌تر بوده و تشخیص اصل کمیت، شیوه و کیفیت از دیگر اصول مشکل‌‌تر است. اصل کمیت برای هر دو گروه بیشترین مشکل را در درک معنای تلویحی ایجاد کرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2020.27525.1762
dc.subjectکاربرد شناسی زبانfa_IR
dc.subjectمعنای تلویحیfa_IR
dc.subjectاصول گرایسfa_IR
dc.titleبررسی مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه زبان شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران / دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان شناسی، واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue37
nlai.contributor.orcid0000-0003-4932-5028


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد