بهرهگیری از سیاستهای طرف تقاضا در اخلاق کسب و کار
(ندگان)پدیدآور
جاسبی, جواددباغ, سروشنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
حدوداً سه دهه است که مباحث اخلاقی بنحو گسترده در رشته مدیریت مورد بحث قرار گرفته است. در اخلاق کسب و کار، سیاستهایی که سازمانهای مختلف باید بکار گیرند ، به نحوی که مقید به قیود اخلاقی باشند به بحث گذاشته شده است. معمولا سیاستهایی که در حال حاضر به انحا گوناگونی نظیر مالیات سبز توصیه و اجرا می شود ناظر به طرف عرضه است. در این مقاله ، مکتب فایده گرایی قاعده محور برای نشان دادن اهمیت جامعه مدنی و بهره گیری از رویکرد تقاضا محور به منظور نهادینه سازی استاندارد های اخلاقی در سازمانها بکار گرفته شده است. بنا بر آموزه های این مکتب، انجام و ترک افعالی که اگر به صورت قاعده در آیند یبیشینه شدن فایده و کمینه شدن درد و رنجِ بیشترین شهروندان را به همراه خواهند داشت ؛ اخلاقا موجه است. با پیش چشم قرار دادن آموزه های فایده گرایانه ، نقش مشتری در اتخاذ سیاستهای طرف عرضه نشان داده شده است. در خاتمه، در راستای نقد سیاست های حاکم بر روند اخلاقی سازی کسب و کار مبتنی بر کنترلِ نظام عرضه کنونی، پیشنهاداتی جهت نهادینه سازی سیاستهای طرف عرضه در سازمانها مطرح شده است.
کلید واژگان
جامعه مدنیسیاست های طرف تقاضا
فایده گرایی قاعده محور
اخلاق کسب و کار
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی قزوینQazvin Islsmic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران




