• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات منابع انسانی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات منابع انسانی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر معنویت بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان

    (ندگان)پدیدآور
    فیاضی, مرجانصالحی ساداتی, زهراپریشان, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    813.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مهمترین عامل بهره­وری در سازما­ن­ها و در نهایت شکوفایی هر جامعه­ای در بهبود منابع انسانی و پرورش نیروی انسانی آن نهفته است. معنویت ­درکار تجربه‌ای از ارتباط و اعتماد متقابل میان افرادی است که در یک فرآیند کاری با هم همکاری می‌کنند که منجر به خوش‌بینی و حسن­نیت فردی، ایجاد فرهنگ انگیزشی و افزایش عملکرد می‌شود. هدف مقاله حاضر که روش پژوهش آن از نوع توصیفی بوده و به‌صورت پیمایشی انجام‌گرفته، سنجش تأثیر سه بعد معنویت سازمانی بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک­خدمت کارکنان می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان مشغول در سازمانی معنوی و بزرگی با بیش از 700 نفر نیرو، تشکیل می­دهند. برای این منظور اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از پرسشنامه به‌صورت تصادفی به دو روش دستی و الکترونیکی از نمونه‌ای 200تایی کارکنان شاغل در سازمان مذکور، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. با استفاده از دو نرم‌افزار SPSSو Lisrel تحلیل آماری استنباطی و مدل­سازی معادلات ساختاری انجام ‌گرفته است. نتایج نشان می‌دهند سه بعد معنویت، بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک­خدمت تأثیر دارند. به ‌عبارت‌ دیگر آن دسته از کارکنانی که سطوح بالاتری از معنویت را در کار خود احساس می‌کنند نسبت به کارکنانی که این احساس را در سطح ضعیف‌تری تجربه می‌کنند کمتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند و میزان تمایل به ترک­خدمت آنان پایین‌تر است.
    کلید واژگان
    معنویت در محیط کار
    فرسودگی شغلی
    تمایل به ترک‌خدمت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
    کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
    کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران

    شاپا
    91/39176
    URI
    http://www.jhrs.ir/article_61887.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/66500

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب