نقش زنان در بهبود فضای کسب و کار (مطالعه موردی: ایران و کشورهای منتخب درحال توسعه)
(ندگان)پدیدآور
پایتختی اسکویی, سیدعلیطبقچی اکبری, لالهنوع مدرک
Textپژوهش کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از نشانههای توسعه هر جامعهای، فضای کسب و کاری است که توسط زنان کارآفرین راهاندازی و مدیریت میشود. زنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای انسانی، میتوانند نقش بالقوهای را در فرآیند توسعه بخشهای اقتصادی هر جامعهای ایفا کنند، که بخش کسب و کار نیز از این مهم مبرا نیست. مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی نه تنها در توسعه ظرفیتها و تواناییهای زنان، بلکه در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش کلیدی داشته و دارد. در این مقاله تأثیر نیروی کار زنان، نیروی کار مردان، درآمد و تورم بر شاخص کلی فضای کسب و کار برای 8 کشور منتخب درحال توسعه از جمله ایران، طی دوره زمانی 2006 تا 2014 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای برآورد اثرات متغیرها، از تکنیک هم انباشتگی پانلی به شیوه حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که متغیرهای نیروی کار زنان و مردان دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار هستند. براساس نتایج رگرسیونی، زنان در کنار مردان نقش قابل توجهی را در بهبود فضای کسب و کار ایفا میکنند، ولی با این وجود، ضریب تأثیرگذاری نیروی کار زنان کمتر از نیروی کار مردان است، که این أمر با شرایط فضای کسب و کار کشورهای مورد بررسی کاملا همخوانی دارد. درآمد نیز دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار است، ولی تورم دارای تأثیر منفی و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار است.
کلید واژگان
زنانفضای کسب و کار
تکنیک هم انباشتگی پانلی
کشورهای در حال توسعه
سازمانهای کسب و کار، اقتصاد کسب و کار، بازاریابی، حسابداری
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز-گروه اقتصادباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
۲۳۴۵-۲۵۴۴۲۳۴۵-۲۵۵۲




