تاثیر رشد جمعیت بر نوآوری در ایران و کشورهای منتخب در حال توسعه
(ندگان)پدیدآور
خانی, ریحانهنصراللهی, زهرانوع مدرک
Textپژوهش کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
پایهی اصلی نوآوری، انسان و تواناییهای اوست. اگر چه در گذشته مزیت نسبی بر اساس منابع طبیعی بود ولی در قرن بیستم مزیت نسبی را انسانها میآفرینند. به بیان دیگر انسان میتواند با استفاده از دانش فنی و نیروی خلاق خود و با کشف نیازهای بشر و تولید کالاهای جدید و مدرن اقتصاد دانشبنیان را متجلی کند. مسئله رشد جمعیت یکی از مهمترین مسائل پیش روی کشورهای در حال توسعه است و از سوی دیگر تاثیر رشد جمعیت بر ابداعات و اختراعات از جمله مباحث بحثبرانگیز است. از این رو در این مقاله به بررسی تاثیر رشد جمعیت بر نوآوری در کشورهای منتخب در حال توسعه طی سالهای 2005-1975 پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه نوآوری را افزایش میدهد. سرمایه انسانی و حمایت از حقوق مالکیت فکری نیز رابطه مستقیمی با نوآوری دارند، اما درجه بازبودن تجاری و نرخ بهره رابطه معکوسی با نوآوری دارد.
کلید واژگان
رشد جمعیتنوآوری
دادههای تابلویی
توسعه اقتصادی، تغییرات تکنولوژیکی و رشد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد دانشگاه یزددانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
شاپا
۲۳۴۵-۲۵۴۴۲۳۴۵-۲۵۵۲




