رابطه اندازه جمعیت و تحصیلات با نوآوری
(ندگان)پدیدآور
مصطفوی, فرخنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برخی صاحبنظران معتقد هستند که اندازه جمعیت با نوآوری و تولید و کاربرد دانش رابطه مثبتی دارد و رشد جمعیت باعث افزایش نوآوری میگردد. تحقیقات انجام گرفته نشان میدهند که کیفیت تحصیلات رابطه مثبت با رشد نوآوری دارد. این مقاله رابطه اندازه جمعیت و تحصیلات را با نوآوری مورد مطالعه قرار میدهد. دادههای بکار رفته مربوط به اطلاعات 46 کشور است که از منابع مختلف (از جمله بانک جهانی، سازمان مالکیت فکری جهان، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، و سازمان ملل) جمع آوری شده اند. برای تحلیل آماری از مدل دو جملهای منفی استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که کیفیت تحصیلات با نوآوری (تعداد اختراعات) رابطه مثبت و معنیداری دارد، اما هیچ شواهدی را برای تایید این نظریه که با افزایش جمعیت نوآوری نیز افزایش خواهد یافت ارایه نمیکند. از جنبه سیاستگذاری، تاکید بر سرمایه گذاری بر روی کیفیت تحصیلات میتواند راهبرد مناسبی جهت افزایش خلاقیت و نوآوری بوده و در حل چالشهای توسعه اقتصادی و اجتماعی، از جمله چالشهای رشد جمعیت، موثر باشد.
کلید واژگان
نوآوریاختراعات
اندازه جمعیت
تحصیلات
رگرسیون دوجملهای منفی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
انجمن جمعیت شناسی ایرانPopulation Association of Iran




