نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمصطفوی, فرخfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:19:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:19:04Z
dc.date.available1399-07-08T19:19:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:19:04Z
dc.date.issued2015-05-22en_US
dc.date.issued1394-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-05-29en_US
dc.date.submitted1396-03-08fa_IR
dc.identifier.citationمصطفوی, فرخ. (1394). رابطه اندازه جمعیت و تحصیلات با نوآوری. نامه انجمن جمعیت شناسی ایران, 10(19), 45-61.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3742
dc.identifier.urihttp://www.jpaiassoc.ir/article_25586.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63985
dc.description.abstractبرخی صاحبنظران معتقد هستند که اندازه جمعیت با نوآوری و تولید و کاربرد دانش رابطه مثبتی دارد و رشد جمعیت باعث افزایش نوآوری می‌گردد. تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهند که کیفیت تحصیلات رابطه مثبت با رشد نوآوری دارد. این مقاله رابطه اندازه جمعیت و تحصیلات را با نوآوری مورد مطالعه قرار می‌دهد. داده‌های بکار رفته مربوط به اطلاعات 46 کشور است که از منابع مختلف (از جمله بانک جهانی، سازمان مالکیت فکری جهان، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، و سازمان ملل) جمع آوری شده اند. برای تحلیل آماری از مدل دو جمله‌ای منفی استفاده می‌گردد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کیفیت تحصیلات با نوآوری (تعداد اختراعات) رابطه مثبت و معنی‌داری دارد، اما هیچ شواهدی را برای تایید این نظریه که با افزایش جمعیت نوآوری نیز افزایش خواهد یافت ارایه نمی‌کند. از جنبه سیاستگذاری، تاکید بر سرمایه گذاری بر روی کیفیت تحصیلات می‌تواند راهبرد مناسبی جهت افزایش خلاقیت و نوآوری بوده و در حل چالش‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، از جمله چالش‌های رشد جمعیت، موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent226
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جمعیت شناسی ایرانfa_IR
dc.publisherPopulation Association of Iranen_US
dc.relation.ispartofنامه انجمن جمعیت شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Population Association of Iranen_US
dc.subjectنوآوریfa_IR
dc.subjectاختراعاتfa_IR
dc.subjectاندازه جمعیتfa_IR
dc.subjectتحصیلاتfa_IR
dc.subjectرگرسیون دوجمله‌ای منفیfa_IR
dc.titleرابطه اندازه جمعیت و تحصیلات با نوآوریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار جامعه شناسی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue19
dc.citation.spage45
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد