مرور دوره 20, شماره 79 بر اساس عنوان

  • بررسی طرح‌واره‌های تصویری جانسون در آیات توصیف‌کنندة دوزخ و بهشت در چارچوب معناشناسی شناختی 

    کرد زعفرانلو کامبوزیا, عالیه؛ ابراهیم پورنیک, فائقه (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    پژوهش حاضر به بررسی طرح‌واره‌های تصویری حجمی، حرکتیو قدرتی مطرح شده توسط جانسون در میان آیات توصیف کننده دوزخ و بهشت در قرآن کریم می‌پردازد. پیکرة ما سه سورة واقعه، انسان، الرحمن و همچنین ...

  • بررسی و تحلیل اعتمادگرایی از منظر گلدمن و پلنتینگا 

    علم الهدی, سید علی؛ عسکرزاده مزرعه, اکرم؛ پیکانی, جلال (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    بر اساس بررسی و تحلیل دو نظریة مهم اعتما‌دگرایی فرایندی آلوین گلدمن و فضیلت‌محور  آلوین پلنتینگا، می‌توان صورت‌بندی کلّی‌ای از نظریه‌های اعتمادگرایانه ارائه داد و بر این اساس وجوه تمایز این ...

  • بررسی و نقد تعامل عِلّی نفس و بدن دکارتی 

    رضازاده جودی, مهدی؛ رضازاده جودی, محمدکاظم (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    دیدگاه دکارت دربارة رابطة نفس و بدن بر اصولی همچون تفاوت جوهری و اتحاد ذاتی آن دو استوار است. دکارت معتقد است، حقیقت انسان، نه به بدن، بلکه به نفس اوست که ویژگی اساسی آن تفکر و آگاهی است. با ...

  • تبیین نظریة معرفت ملاصدرا بر مبنای اسفار چهارگانة عقلی 

    ارشدریاحی, علی؛ جلیلی بهابادی, ربابه؛ صادقی حسن آبادی, مجید (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    ملاصدرا کامل‌ترین و دقیق‌ترین کتاب فلسفی‌اش را بر مبنای اسفار اربعه نگاشته است. وی در مـقدمة این کـتاب‌ می‌گوید،‌ سیر و سلوک‌ علمی و طی درجات و مـراتب دانـش‌های فلسفی را به‌‌ سفر روحانی سلاک ...

  • تحلیل نشانه‌شناختی «النبی الامی» بر اساس مدل «امبرتو اکو» 

    اسدی, احمد؛ اسکندرلو, محمد جواد؛ کاوند, علیرضا (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    در سا‌‌ل‌های اخیر با رواج رویکرد نشانه‌شناسی در مطالعات قرآنی، شاهد اکتشاف دقیق معنایی لایه­های متن هستیم. معنای واژة «النبی‌الاُمّی» از دیرباز محل بحث عالمان مسلمان و غیرمسلمان بوده است و ...

  • سنجش مبانی معرفت‌شناختی صورت‌بندی فعل خاص الهی در چارچوب الهیات طبیعت در مقایسه با صورت‌بندی‌های رقیب 

    خطیبی, حسین؛ غیاثوند, مهدی (آیت الله علی اکبر رشاد, 2019-11-22)
    دقت در صورت‌بندی فعل خاص الهی در چارچوب الهیات طبیعت، نشان از آن دارد که صورت‌بندی یادشده، مبتنی بر سه مبنای معرفت‌شناختی است که می‌توان آنها را این چنین فهرست کرد: واقع‌گرایی انتقادی، ...