مرور دوره 19, ویژه نامه فلسفه عرفان بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
بیان پذیری عرفان؛ بررسی ادله ناظر بر متعلق تجربه، تجربه گر و تجربه
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)بیانناپذیری شهودها و تجارب عرفانی، به معنای ناممکنبودن بیان لفظیِ تجربه عرفانی است. استدلالهایی نظیر انتقالناپذیری وجودی احساس، نمادینبودن زبان عرفان، نظریه استعاره، مفهومناپذیری تجربه عرفانی، معلومناپذیری تجربه ...
-
بیان پذیری مشاهده های عرفانی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)مسئله امکان بیان مشاهدات عرفانی از مسائل مهم فلسفه عرفان است. در این زمینه دیدگاههای متفاوتی وجود دارد که در جای خود آن دیدگاهها را تبیین و نقد کردیم. در این نوشته به طرح دیدگاه بیانپذیری بر اساس سه ساحت حقیقت، معنا و ...
-
بیانپذیری عرفان؛ تقریر و ارزیابی ادله ناظر بر زبان، ادراک و کیفیات نفسانی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)بیانناپذیری عرفان، با مفهوم «استحاله به قالب لفظ درآمدنِ تجربه عرفانی»، یکی از مشخصههای شهود یا تجربه عرفانی تلقی شده است. وجود این خصیصه درباره تجربه عرفانی، به طیف وسیعی از استدلالها مستند است که از آن جمله میتوان ...
-
زبان عرفان و قدرت در عصر ایلخانان
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)اساس مقاله پیش رو درباره این سؤال است که ویژگیهای زبان عرفان در قرن هفتم و هشتم شمسی یعنی در زمان حکومت ایلخانان چیست؟ لذا با تأسی به تئوریهای زبانشناختی ویتگنشتاین و تئوری قدرت/ دانش فوکو میکوشد ویژگیهای زبان ...
-
منطق عرفان نظری
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)این نوشته در صدد پیریزی یک دستگاه سنجش به عنوان میزان و منطق مادی عرفان نظری است؛ چراکه عرفان نظری یک نظام سازمند از گزارههای شهودی- وجودی است که به دلیل وجود امکان خطا در هنگام تبدیل شهود به تعبیر همواره نیاز ضروری به ...
-
کارکردهای عقل از منظر ابن عربی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-08-23)عقل به عنوان قوهای از قوای نفس انسانی دارای کارکردهای مختلف است که عبارتاند از ادراک و فهم، انتزاع، تجرید، تعمیم، تحلیل، تجزیه، ترکیب، تعریف، سنجش و مقایسه، حکم و استدلال یا استنتاج. ذکر این کارکردها به صورت استقرایی ...



