• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان فارسی و گویش های ایرانی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان فارسی و گویش های ایرانی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش واژه به فارسی‌آموزان عرب‏زبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور

    (ندگان)پدیدآور
    پورالخاص, شکراللهخدادادیان, مهدینصیری, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    770.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارتباط عمیق ادبیات با لایه‏های مختلف جوامع و پیوند آن با هویت و میراث فرهنگی، موجب شده‌است از این ابزار نیرومند و جذاب برای گسترش و آموزش زبان نیز بهره بگیرند. در این مقاله به بررسی اثربخشی بهره‏گیری از متون ادبی در آموزش واژه به فارسی‏آموزان عرب‏زبان پرداخته‌ایم. برای این منظور، از فارسی‏آموزان عرب‏زبان دورۀ پیشرفتۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) افرادی انتخاب شدند و پیش‏آزمونی با محوریت سنجش دانش واژگانی مربوط به واژه‏های جدید به کار رفته در متون پژوهش، در قالب متون منظوم و برگردان نثر آنها در دو گروه مساوی آزمون و گواه برگزار گردید. پس از آن، پس‏آزمونی برگزار شد. نمرات دو گروه آزمون و گواه در پیش‏آزمون و پس‏آزمون با آزمون تحلیل هم‏وردایی بررسی شد. نتایج تحلیل آماری حاکی است اگرچه فارسی‏آموزان گروه پیش‌آزمون در پاسخ‏گویی به پرسش‏های پس‏آزمون، عملکرد بهتری داشته‏اند، این تفاوت در عملکرد، معنادار نیست و درنتیجه فرضیۀ پژوهش که به کارآمدی و تأثیر بیشتر آموزش واژه به فارسی‏آموزان عرب‏زبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور تأکید دارد، به اثبات نمی‏رسد.
    کلید واژگان
    آموزش زبان
    متون منظوم
    متون منثور
    آموزش واژه
    فارسی‏آموزان عرب‏زبان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    مربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
    دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22124/plid.2019.11711.1319
    https://zaban.guilan.ac.ir/article_3540.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/49483

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب