آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور
(ندگان)پدیدآور
پورالخاص, شکراللهخدادادیان, مهدینصیری, سجادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارتباط عمیق ادبیات با لایههای مختلف جوامع و پیوند آن با هویت و میراث فرهنگی، موجب شدهاست از این ابزار نیرومند و جذاب برای گسترش و آموزش زبان نیز بهره بگیرند. در این مقاله به بررسی اثربخشی بهرهگیری از متون ادبی در آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان پرداختهایم. برای این منظور، از فارسیآموزان عربزبان دورۀ پیشرفتۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) افرادی انتخاب شدند و پیشآزمونی با محوریت سنجش دانش واژگانی مربوط به واژههای جدید به کار رفته در متون پژوهش، در قالب متون منظوم و برگردان نثر آنها در دو گروه مساوی آزمون و گواه برگزار گردید. پس از آن، پسآزمونی برگزار شد. نمرات دو گروه آزمون و گواه در پیشآزمون و پسآزمون با آزمون تحلیل هموردایی بررسی شد. نتایج تحلیل آماری حاکی است اگرچه فارسیآموزان گروه پیشآزمون در پاسخگویی به پرسشهای پسآزمون، عملکرد بهتری داشتهاند، این تفاوت در عملکرد، معنادار نیست و درنتیجه فرضیۀ پژوهش که به کارآمدی و تأثیر بیشتر آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور تأکید دارد، به اثبات نمیرسد.
کلید واژگان
آموزش زبانمتون منظوم
متون منثور
آموزش واژه
فارسیآموزان عربزبان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه گیلانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیمربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی




