نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورالخاص, شکراللهfa_IR
dc.contributor.authorخدادادیان, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:40:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:40:13Z
dc.date.available1399-07-08T18:40:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:40:13Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-01-01en_US
dc.date.submitted1398-10-11fa_IR
dc.identifier.citationپورالخاص, شکرالله, خدادادیان, مهدی, نصیری, سجاد. (1398). آموزش واژه به فارسی‌آموزان عرب‏زبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور. زبان فارسی و گویش های ایرانی, 4(1), 63-83. doi: 10.22124/plid.2019.11711.1319fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/plid.2019.11711.1319
dc.identifier.urihttps://zaban.guilan.ac.ir/article_3540.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/49483
dc.description.abstractارتباط عمیق ادبیات با لایه‏های مختلف جوامع و پیوند آن با هویت و میراث فرهنگی، موجب شده‌است از این ابزار نیرومند و جذاب برای گسترش و آموزش زبان نیز بهره بگیرند. در این مقاله به بررسی اثربخشی بهره‏گیری از متون ادبی در آموزش واژه به فارسی‏آموزان عرب‏زبان پرداخته‌ایم. برای این منظور، از فارسی‏آموزان عرب‏زبان دورۀ پیشرفتۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) افرادی انتخاب شدند و پیش‏آزمونی با محوریت سنجش دانش واژگانی مربوط به واژه‏های جدید به کار رفته در متون پژوهش، در قالب متون منظوم و برگردان نثر آنها در دو گروه مساوی آزمون و گواه برگزار گردید. پس از آن، پس‏آزمونی برگزار شد. نمرات دو گروه آزمون و گواه در پیش‏آزمون و پس‏آزمون با آزمون تحلیل هم‏وردایی بررسی شد. نتایج تحلیل آماری حاکی است اگرچه فارسی‏آموزان گروه پیش‌آزمون در پاسخ‏گویی به پرسش‏های پس‏آزمون، عملکرد بهتری داشته‏اند، این تفاوت در عملکرد، معنادار نیست و درنتیجه فرضیۀ پژوهش که به کارآمدی و تأثیر بیشتر آموزش واژه به فارسی‏آموزان عرب‏زبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور تأکید دارد، به اثبات نمی‏رسد.fa_IR
dc.format.extent770
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofزبان فارسی و گویش های ایرانیfa_IR
dc.relation.ispartofPersian Language and Iranian Dialectsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/plid.2019.11711.1319
dc.subjectآموزش زبانfa_IR
dc.subjectمتون منظومfa_IR
dc.subjectمتون منثورfa_IR
dc.subjectآموزش واژهfa_IR
dc.subjectفارسی‏آموزان عرب‏زبانfa_IR
dc.titleآموزش واژه به فارسی‌آموزان عرب‏زبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage83


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد