| dc.contributor.author | سیدعلیان, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, کیوان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T20:42:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T20:42:16Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T20:42:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T20:42:16Z | |
| dc.date.issued | 2020-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-11-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سیدعلیان, محبوبه, صالحی, کیوان. (1399). تحلیل پدیدارشناختی علل گرایش برخی از مدیران به بهره کشی از زیردستان در مدرسه. مدیریت مدرسه, 8(3), 180-200. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-4724 | |
| dc.identifier.issn | 2538-4732 | |
| dc.identifier.uri | http://jsa.uok.ac.ir/article_61362.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/475808 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر، با هدف بازنمایی تجارب زیسته کارکنان مدارس در مورد عوامل گرایش برخی مدیران به بهرهکشی از زیردستان انجام شدهاست. بدینمنظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی استفادهشد. مشارکتکنندگان به شیوه هدفمند از نوع ملاکی و از بین معلمان و معاونان مدارس دولتی شهرستان مهدیشهر استان سمنان انتخابشدند. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 10 نفر از معلمان و معاونان گردآوریشد و مبتنی بر راهبرد کُلایزی، تحلیل گردید. بهمنظور افزایش اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اتکاپذیری و تاییدپذیری، از شیوههای«بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آنها»، تحلیل موارد منفی، سهسوسازی، کنترل از سوی اعضا، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»،«درگیری طولانی مدت»، «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، و استفاده شد. تحلیل عمیق دادهها به شناسایی و طبقهبندی 24ملاک و 4عامل اصلی شامل"نحوه انتصاب مدیران"، "خصوصیات اخلاقی و شخصیتی مدیران"، "خصوصیات حرفهای مدیران" و "خصوصیات اخلاقی زیردستان" منتجگردید که میتواند تصویری روشن از عوامل گرایش برخی از مدیران به بهرهکشی از زیردستان، ارائهنماید. به نظر میرسد، اجراییسازی نظام ارزشیابی پویا و با ضمانت اجرایی برای تشخیص کیفیت انتصاب و عملکرد مدیران مدرسه که با مشارکت عوامل انسانی درون مدرسه، انجام شود، میتواند در بهبود فضای تعاملی در مدرسه و جلوگیری از رفتارهای استثمارگرایانه احتمالی، اثربخش باشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه کردستان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Kordestan | en_US |
| dc.relation.ispartof | مدیریت مدرسه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Jsa | en_US |
| dc.subject | تجربه زیسته | fa_IR |
| dc.subject | گرایش مدیران | fa_IR |
| dc.subject | بهره کشی از زیردستان | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | عوامل مرتبط با | fa_IR |
| dc.title | تحلیل پدیدارشناختی علل گرایش برخی از مدیران به بهره کشی از زیردستان در مدرسه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی (کیفی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | آموزش و پرورش شهرستان مهدی شهر، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 180 | |
| dc.citation.epage | 200 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-8673-4248 | |