تحلیل پدیدارشناختی علل گرایش برخی از مدیران به بهره کشی از زیردستان در مدرسه
(ندگان)پدیدآور
سیدعلیان, محبوبهصالحی, کیوان
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف بازنمایی تجارب زیسته کارکنان مدارس در مورد عوامل گرایش برخی مدیران به بهرهکشی از زیردستان انجام شدهاست. بدینمنظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی استفادهشد. مشارکتکنندگان به شیوه هدفمند از نوع ملاکی و از بین معلمان و معاونان مدارس دولتی شهرستان مهدیشهر استان سمنان انتخابشدند. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 10 نفر از معلمان و معاونان گردآوریشد و مبتنی بر راهبرد کُلایزی، تحلیل گردید. بهمنظور افزایش اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اتکاپذیری و تاییدپذیری، از شیوههای«بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آنها»، تحلیل موارد منفی، سهسوسازی، کنترل از سوی اعضا، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»،«درگیری طولانی مدت»، «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، و استفاده شد. تحلیل عمیق دادهها به شناسایی و طبقهبندی 24ملاک و 4عامل اصلی شامل"نحوه انتصاب مدیران"، "خصوصیات اخلاقی و شخصیتی مدیران"، "خصوصیات حرفهای مدیران" و "خصوصیات اخلاقی زیردستان" منتجگردید که میتواند تصویری روشن از عوامل گرایش برخی از مدیران به بهرهکشی از زیردستان، ارائهنماید. به نظر میرسد، اجراییسازی نظام ارزشیابی پویا و با ضمانت اجرایی برای تشخیص کیفیت انتصاب و عملکرد مدیران مدرسه که با مشارکت عوامل انسانی درون مدرسه، انجام شود، میتواند در بهبود فضای تعاملی در مدرسه و جلوگیری از رفتارهای استثمارگرایانه احتمالی، اثربخش باشد.
کلید واژگان
تجربه زیستهگرایش مدیران
بهره کشی از زیردستان
مدرسه
عوامل مرتبط با
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
آموزش و پرورش شهرستان مهدی شهر، سمنان، ایرانعضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
شاپا
2538-47242538-4732



