تحلیل ساختار عاملی مقیاس توان پاسخگویی به محیط در مدارس دولتی شیراز
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرنجفی, زهرا
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: هدف کلی از انجام این پژوهش، تحلیل ساختار عاملی مقیاس توان پاسخگویی به محیط در مدارس دولتی شیرازبود. ابزار پژوهش مقیاس توان پاسخگویی به محیط ترکزاده و نکومند (2015) و مشتمل بر 19 گویه با طیف لیکرت است و شامل سه زیرمقیاس مفهومی، ساختاری و عملکردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای (برحسب دوره تحصیلی) و براساس فرمول کوکران تعداد 369 نفر انتخاب گردیدند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل گویه حاکی از همبستگی معنادار هر یک از گویه ها با زیر مقیاس بعد مربوطه بود. نتیجه تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم نیز نشان داد که هر یک از گویه ها از روایی بالایی برای تبیین بعد مربوطه و برای تبیین توان پاسخگویی به محیط برخوردار می باشند. همچنین براساس مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس و زیرمقیاسهای مربوطه، مطلوب ارزیابی شده است. براین اساس از این مقیاس میتوان برای سنجش توان پاسخگویی مدارس به محیط بهره گرفت. واژگان کلیدی: تحلیل ساختار عاملی، مقیاس، توان پاسخگویی به محیط، مدارس دولتی
کلید واژگان
تحلیل ساختار عاملیمقیاس
توان پاسخگویی به محیط
مدارس دولتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار بخش مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
شاپا
2538-47242538-4732



