• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 1391, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 1391, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان

    (ندگان)پدیدآور
    رنجبریان, بهرامسلیم, شیرینامامی, علی رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده بسیاری از مصرف ­کنندگان از سبک پوشش به ­عنوان وسیله ­ای برای مدیریت  تصویر یا وجهه خود و ابراز احساس وابستگی به گروهی خاص یا استقلال خود استفاده می‌کنند. مد، نوعی رفتار جمعی است و به سبکی اشاره می­ کند که توسط گروه وسیعی از مردم در یک زمان و مکان خاص مورد قبول واقع شده است. این پدیده با خصیصه ­های اجتماعی و فردی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. نگرانی­های اجتماعی فرد یکی از عوامل تعیین­ کننده توجه وی  نسبت به واکنش دیگران نسبت به رفتار خود است که باعث ایجاد تمایل به همنوایی می‌گردد. افراد با خودپنداره­ های مستقل و وابسته میزان متفاوتی از نگرانی­ های اجتماعی و همنوایی را ابراز می­ کنند. هدف مطالعه حاضر تحلیل پیش فرض­ ها و پیامدهای همنوایی  بانوان جوان ایرانی در زمینه مد لباس است.  شرکت ­کنندگان در این پژوهش 280 نفر از بانوان دانشگاه اصفهان بودند که از طریق نمونه­ گیری طبقه­ ای و به شکل تصادفی انتخاب شدند. مدل مفهومی ‌پژوهش به شکل یک مدل ساختاری برای آزمون روابط میان خودپنداره مستقل و وابسته، توجه به اطلاعات حاصل از مقایسه ­های اجتماعی، همنوایی و رضایت از همنوایی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می­ دهد افراد با خودپنداره وابسته توجه بیشتری به اطلاعات مقایسه­ های اجتماعی دارند.  اما افراد با خودپنداره مستقل به همنوایی در استفاده ار مد لباس تمایل بیشتری دارند. همچنین توجه به اطلاعات حاصل از مقایسه­ های اجتماعی با همنوایی رابطه معناداری دارد. در نهایت رابطه همنوایی و پیامد آن یعنی رضایت از همنوایی معنادار می­باشد.
    کلید واژگان
    جامعه شناسی مد
    خودپنداره
    توجه به اطلاعات مقایسه های اجتماعی
    همنوایی

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2013-01-20
    1391-11-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
    دانشگاه اصفهان
    دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2645-4955
    2645-5269
    URI
    https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201595.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470415

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب