• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چرایی پای بندی بعضی کارافرینان به اخلاق کسب و کار -گزارش پژوهشی مبتنی بر نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزری)

    (ندگان)پدیدآور
    آقامحمدی, مهردادمحمدی الیاسی, قنبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    405.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقالات پژوهشی- کیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه افکار عمومی و محققان کشورمان، تخطیِ برخی از فعالان کسب‌وکار از اصول اخلاقی را واقعیتی انکارناپذیر می‌دانند. درعین‌حال، می‌توان کارآفرینان موفقی را در صنعت غذا یافت که  پای‌بندی آنان به اخلاق کسب‌وکار، زبانزد خبرگان کسب‌وکار است. نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه  داده‌بنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسب‌وکار وقوف یابد. مؤلفان تلاش کردند تجربیات اخلاقی کسب‌وکاری مشارکت‌کنندگان را طی مصاحبه‌های عمیق بررسی و دلایل  پای‌بندی آنان به اخلاق کسب‌وکار را احصاء کنند. جامعه پژوهشی منتخب، "کارآفرینان موفق صنایع غذایی" ایرانی بودند که واجد ویژگی‌های شهرت به اخلاق‌مداری در کسب‌وکار، مالکیت کسب‌وکار تثبیت شده و  داشتن برند و نوآوری مکرر در محصول بودند. نمونه‌های نهایی نیز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و داده‌های میدانی طی ده مصاحبه واقع‌محور جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها، با پیروی از نظریه  داده‌بنیاد کلاسیک انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینان مذکور تلقی دو گانه‌ای از اخلاق کسب‌وکار دارند. دغدغه آنان در کسب‌وکار، کسب فایده (سود و برکت) است که از طریق موازنه منافع کارآفرین و ذی‌نفعان برطرف می‌شود. دلیل  پای‌بندی‌شان نیز  فایده‌مندی اخلاق است؛ یعنی التزام به اخلاق  کسب‌وکار معطوف به فواید مادی و معنوی است که از اخلاق نصیب‌شان   می‌شود.
    کلید واژگان
    پای بندی به اخلاق کسب‌وکار
    کارآفرینان موفق
    نظریه داده بنیاد کلاسیک

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشکده کارآفرینی
    Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران، استادیار

    شاپا
    2008-2266
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jed.2019.287618.653101
    https://jed.ut.ac.ir/article_74197.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/463610

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب