شناسایی ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر بر مبنای رویکرد قابلیتها
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مسعودایمانی پور, نرگسآراستی, زهرامحمدکاظمی, رضانوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باوجود توافق نسبی درمورد تعاریف ارائهشده از قصد، بهنظر میرسد که در مورد ابعاد شکلدهندة قصد در بین صاحبنظران اجماعی حاصل نشده است و محققان ابعاد متفاوتی را بهعنوان عوامل شکلدهندة قصد معرفی کردهاند. نظر به اینکه انتظار میرود فرایند شکلگیری قصد در افراد فقیر متفاوت از افراد غیرفقیر باشد، در این مطالعة کیفی تلاش شد با استفاده از چارچوب رویکرد قابلیتها، به مطالعۀ ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر پرداخته شود. در این مطالعة کیفی، 17 نفر از افرادی که سابقة زندگی در شرایط فقر را داشته و در زمان مطالعه مشغول فعالیت کارآفرینانه بودند شناساییشده و با استفاده از مصاحبههای واقعهمحور ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینی در آنان شناسایی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که علاوهبر عوامل شناختهشده اثرگذار بر شکلگیری قصد، مجموعهای دیگر از عوامل نیز وجود دارند که مختص جوامع فقیر بوده و در شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر اثرگذار هستند که از میان آنها میتوان به ثروتجویی و تقدس ثروت، اعتقاد به حمایت ماورایی، ترس از آینده، مضیقة مالی، و ناسازگاری بافرهنگ غالب اشاره کرد.
کلید واژگان
ابعاد تحولیرویکرد قابلیتها
قصد کارآفرینانه
کارآفرینی فقرا
نگرش/گرایش/قصد کارآفرینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار گروه توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران




