شناسایی چالشهای ورودی مراکز خدمات توسعة کسبوکار ایران
(ندگان)پدیدآور
ترابی, ژیلامحمدی الیاسی, قنبرسلیمانی, غلامرضازعفریان, رضانوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مرکز خدمات توسعة کسبوکار به نهادهایی گفته میشود که خدمات ارزشمندی بهمنظور رشد و توسعة کسبوکارهای کوچک و متوسط به آنان ارائه میدهند. این مراکز بر مبنای نظریة رشد، همچون هر سازمان دیگری بهدنبال رشد و بهبود عملکرد هستند. بدین منظور ابتدا باید چالشها و مشکلات این مراکز شناسایی و سپس در راستای حل آن برای دستیابی به عملکرد اثربخش اقدام کرد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی بوده و برحسب گردآوری دادهها کیفی- دادهبنیاد با استفاده از ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته به احصاء چالشهای مرتبط با ورودی مراکز خدمات توسعة کسبوکار میپردازد. همچنین بهمنظور بررسی نقش محدودکنندة این چالشها بر عملکرد این مراکز، دستاوردهای آنان بهعنوان معیار عملکرد استخراج و ارتباط این دو تفسیر شد. جامعة آماری پژوهش را خبرگان و صاحبنظران مراکز خدمات توسعة کسبوکار ایران تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری هدفمند 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش کدگذاری اولیه و متمرکز انجام شد و نتایج پژوهش نشان داد که اساسیترین چالشهایی که مراکز خدمات توسعة کسبوکار با آن مواجه هستند، «کمبود مشاوران توانمند»، «نبود سیستم نظاممند شناسایی مشاوران»، «عدم توانایی در همکاری با سازمانهای دولتی»، «عدم دسترسی به اطلاعات کسبوکارها» و «عدم باور به توان مراکز» هست.
کلید واژگان
چالشهادستاوردها
مرکز خدمات توسعۀ کسبوکار
کسب و کارهای کوچک و متوسط
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده علوم و فنون دارویی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




