شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه بر مبنای رویکرد پردازش اطلاعات انسانی (مورد مطالعه: کارآفرینان استان تهران و البرز)
(ندگان)پدیدآور
طالبی کوهستانی, محمدرضاالوانی, سید مهدیمحمودزاده, سید محتبیعطایی, محمدنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی آمیخته
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با استفاده از رویکرد نظری روانشناسی شناختی به بررسی مبنای هوشیاری کارآفرینانه میپردازد و آن را به نظریههای موجود در حوزة کارآفرینی ارتباط میدهد. هدف پژوهش، شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه و رابطة آنها بر سازة بیانشده در قالب یک مدل بهمنظور درک هر چه بهتر مفهوم هوشیاری کارآفرینانه بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی از نوع روش آمیخته بههم تنیده بوده و براساس روش کیفی فرا ترکیب و با استفاده از ابزار کدگذاری باز، به تحلیل نتایج و یافتههای قبلی پرداخته شد و مطابق گامهای هفتگانۀ روش سندلوسکی و بارسو، پدیدة هوشیاری کارفرینانه در چهار بُعد دانش پیشین، هوش موفق، ذهنآگاهی و تحلیل بازار و 22 مؤلفه طبقهبندی شد. جامعة آماری پژوهش، شامل262 نفر از کارآفرینان استان تهران و البرز بود، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه157 نفر محاسبه شد و نمونههای پژوهش با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای تدوین شده توسط پژوهشگران این تحقیق جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و از طریق نرمافزار آموس 24 انجام شده است. نتایج پژوهش رابطة معناداری بین دانش پیشین و تحلیل بازار؛ ذهنآگاهی و تحلیل بازار؛ ذهنآگاهی و هوشیاری کارآفرینانه؛ تحلیل بازار و هوشیاری کارآفرینانه؛ تشخیص فرصت و هوشیاری کارآفرینانه نشان داد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر رابطة معناداری بین هوش موفق و تحلیل بازار نبود.
کلید واژگان
هوشیاری کارآفرینانهتشخیص فرصت
ذهن آگاهی
دانش پیشین
پردازش اطلاعات انسانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزویندانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین




