طراحی برنامه مرشدی در کسب و کار: انتخاب متربی شایسته
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, محمدآقایی پور, عاطفهنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
راهاندازی و مدیریت کسبوکار جدید نیازمند شناخت و توسعه شایستگیها و مهارتهای خود، بازار و مشتریان است. برنامهمرشدیکسبوکار در راستای توسعه شایستگیهای کارآفرینان است. در این برنامه انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری را در موفقیت برنامه مرشدی دارد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز متربی کسبوکار است. جامعه آماری مرشدهای مجرب در شتابدهندها هستند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها کیفی و از مصاحبه نیمه ساختار یافته به احصای شایستگیهای متربی پرداخته است. روش نمونهگیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که درنمونه دهم اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل دادهها ازکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش بعد شایستگیهای حرفهای شامل سه مقوله تیمسازی، ایده و محصول و شناخت بازار را به چارچوب کلاتربک اضافه کرده است. برای تیمسازی 7 مولفه، ایده و محصول 5 مولفه و شناختبازار 6 مولفه شناسایی شد. دو مقوله جدید شامل ویژگیهای کارآفرینانه و آمادگی به بعد شایستگیهای شروع رابطه اضافه شد. در مجموع 4 بعد و 16 مقوله جدید به شایستگی های مورد نیاز متربیان کسب و کار اضافه شدهاست.
کلید واژگان
شایستگیمتربی
کسبوکار
مرشد
منتی
قابلیت/شخصیت/ شایستگی/مهارت کارآفرینان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد مدیریت کرآفرینی دانشگاه تهران




