شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
(ندگان)پدیدآور
داودی, نازیاکبری, مرتضیپاداش, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهدلیل تغییرات پرشتاب فناوری و چرخة کوتاه عمر فناوریها، نوآوری اهمیت شایانتوجهی دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و بهصورت کمی و با استفاده از روش دلفی انجام گرفته است. پس از مطالعة متون متعدد، 11 عامل و 57 شاخص متناسب با شرایط این شرکتها در کشور شناسایی شد. جامعة آماری/ پانل دلفی شامل 24 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری میشود که براساس تحصیلات و تجربیات شغلی و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پیمایش پرسشنامه در قالب طیف پنج گزینهای لیکرت و تحلیل دادهها براساس آزمون ناپارامتری W کندال مطابق با روش دلفی و با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری SPSS18 انجام گرفت. عوامل و شاخصهای مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در این شرکتها اولویتبندی شدند. این عوامل جستوجو و جذب دانش خارجی، مدیریت، چالشها و رقابتهای ایده، مشارکت مشتریان، بستر کاری مشارکتی، شبکهسازی و فرهنگ اشتراک دانش، همکاری، انتقال دانش و فناوری به خارج از شرکت، مشارکت کارکنان، ایجاد کسبوکار خطرپذیر و برونسپاری بودند. سپس مقدار ضریب تطابق کندال 719/0 بهدست آمد که نشاندهندة توافق قوی بین اعضای پانل و شرط لازم برای خاتمة دورهای دلفی است.
کلید واژگان
نوآوری بازرویکردهای نوآوری باز
موفقیت نوآوری باز
شرکتهای ICT
روش دلفی
نوآوری و خلاقیت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




