نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همهگیری کووید-19
(ندگان)پدیدآور
رحمانی فیروزی, رقیهآقاجانی افروزی, علی اکبراحمدی فیروزجائی, علینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: بحران همهگیری ویروس کووید-19، حیات و بقای کسبوکارهای کوچک و متوسط را مورد تهدید جدی قرار داده است. به طوری که آنها برای بقا و حیات خود در این دوران از رویکردهای گوناگونی از جمله رویکرد نوآوری بهره گرفتند. کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی نیز از قاعده مستثنی نبودند. مطالعه حاضر به دنبال این بوده است تا در درجه اول وضعیت نوآوری و قابلیت نوآوری را در سطح این کسبوکارها مورد مطالعه قرار دهد و سپس، تغییرات نوآوری محصول و بازاریابی در شرایط همهگیری کووید-19 را بر اساس نوآوریهای سازمانی و فرآیند و قابلیت نوآوری تبیین نماید.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی– همبستگی است که با استفاده از تکنیک پیمایش میدانی در سطح حدود 500 کسبوکار کوچک و متوسط در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی در سطح استان مازندران در راستای دستیابی به اهداف پژوهش به اجرا درآمد. براساس جدول کریسی و مورگان و بهروش تصادفی 217 کسبوکار به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ساختارمند در قالب طیف لیکرت پنج گزینهای بود که سؤالات آن از دو مطالعه گوندی و همکاران در سال 2011 و جایانی راجاپاتیرانا در سال 2018 اقتباس و استخراج شد. پاسخگویان شامل صاحبان کسبوکارها بودند که جمع آوری دادهها در میان آنها از طریق ایمیل و همچنین پرسش گری انجام گرفت.
یافتهها: میزان برخورداری صنایع مورد مطالعه از قابلیت نوآوری در حد خوب ارزیابی شد. کسبوکارهای مورد مطالعه در شرایط همهگیری کووید-19 از نوآوریهای بازاریابی در حد خوب و از نوآوریهای سازمانی، فرآیند و محصول در حد متوسط بهره گرفتند. "استفاده از تکنیکها یا رسانههای جدید برای تبلیغ محصولات"، "توزیع مسئولیتها و استفاده از رویکرد مشارکتی در تصمیمگیری"، "تحول در فرآیندهای ساخت و تولید"، "افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق استفاده از مواد اولیه با کیفیت" بهترتیب به عنوان مهمترین اقدامات نوآورانه انجامگرفته در حوزه بازاریابی، سازمانی، فرآیند و محصول شناسایی و معرفی شدند. سه متغیر نوآوری فرآیند، نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری در مجموع توانستند 62 درصد از تغییرات نوآوری محصول و 27 درصد از تغییرات نوآوری بازاریابی را تبیین نمایند. نوآوری سازمانی به عنوان مهمترین متغیر تأثیرگذار بر نوآوری بازاریابی معرفی شد. قابلیت نوآوری هم به عنوان مهمترین متغیر مؤثر بر نوآوری محصول معرفی شد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بهتر است کسبوکارهای کوچک و متوسط در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی برای بقا و رشد در شرایط کووید 19 و شرایط مشابه بر نوآوریهای محصول و بازاریابی تکیه کنند. پیش شرط اصلی عملیاتی شدن نوآوری محصول در صنایع مورد مطالعه، بهبود قابلیت نوآوری در این کسبوکارها است و پیششرط اصلی عملیاتی شدن نوآوری بازاریابی در صنایع مورد مطالعه، ارتقای سطح نوآوری سازمانی در میان این کسبوکارها است. تجربیات حاصل از مطالعه حاضر میتواند راهنمای ارزشمندی برای سیاستگزاران، کارگزاران و صاحبان کسبوکارها برای فراهم نمودن زیرساختها و مقدمات مورد نیاز در اجرایی نمودن مؤلفههای پدافند غیرعامل برای مواجهه با بحرانهای مشابه باشد.
کلید واژگان
قابلیت نوآورینوآوری سازمانی
نوآوری فرآیند
نوآوری بازاریابی
نوآوری محصول
صنایع تبدیلی غذایی
تحقیق و توسعه و نوآوری
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2024-02-011402-11-12
ناشر
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور تهراندانشگاه پیام نور تهران
دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
2538-34262676-4563
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مرور سیستماتیک کارکردهای نظام نوآوری
خان محمدی, هادی؛ حاجیان حیدری, مجتبی؛ صادقی کیا, محمدعلی (دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)Sharif University of Technology (Policy Research Institute), 2025-04-21)نوآوری موتور محرکه اقتصادی قرن 21ام است که در یک محیط ایزوله اتفاق نمیافتد. نوآوریها در نظامهای نوآوری رخ میدهند. نظامهای نوآوری مجموعهای از نهادها، سازمانها و روابط میان آنها هستند که برای تاثیرگذاری بر فرآیندهای ...
-
بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم)
رمضانپور نرگسی, قاسم؛ داوری, علی؛ افراسیابی, راحله؛ زرگران یزد, بهار (سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology, 2014-08-23)یکی از ملزومات عملکرد موفق سازمانها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI)است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز است. ...
-
پایداری شبکههای نوآوری با دو میاندار: پیشایندها و عوامل تعدیلکننده
آراستی, محمدرضا؛ حقیقی, مجید (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2021-08-23)شبکههای نوآوری با دو میاندار دانشی و صنعتی، شبکههایی هستند که در آن دانشگاهها، مراکز پژوهشی و بنگاههای دانشی در زیرشبکه دانشی و مجموعههای تولیدی، صنعتی و بازرگانی در زیرشبکه صنعتی قرار داشته و برای طراحی و ساخت ...




