بررسی آثار باورهای مذهبی بر گرایش به راهاندازی یک کسبوکار جدید (مطالعهی موردی: دانشگاههای منتخب تهران)
(ندگان)پدیدآور
ملکی, امیرحسینقلیپور, آرینعابدیجعفری, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی یکی از حوزههای نوظهور و امید بخش در دهههای اخیر بوده است. شناسایی علتها و پیامدهای تلاشهای کارآفرینانه در این راستا اهمیت بسیاری پیدا کرده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر باورهای مذهبی بر راهاندازی یک کسبوکار جدید است. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق آمیخته، که شامل پرسشنامه و مصاحبه است، از دانشجویانی که در مراکز رشد دانشگاههای تهران، شریف و شهید بهشتی اقدام به راهاندازی شرکت کرده بودند، آزمون به عمل آمد. نتیجهی اولیهی بهدست آمده، نشان دهندهی تأثیر نداشتن این باورها بر راهاندازی کسبوکار بودند. پاسخدهندگان از وجود یک نظام درونی ارزشی قوی صحبت میکردند که به حفظ و تقویت آن گرایش داشتند و در تلاش بودند تا تقید و پایبندی خود را به اصول مذهبی نشان دهند. یافتهها نشان میدهند که تأثیر نداشتن باورهای مذهبی بر راهاندازی کسبوکار به دلیل وجود متغیرهای میانجی است که باعث میشوند تا باورها به صورت غیرمستقیم بر راهاندازی کسب وکار تأثیر بگذارند. مطالعات در غرب نیز حاکی از آن است که باورهای مذهبی بر راهاندازی کسب وکار تأثیری ندارند. از سویی در قرآن و احادیث اسلامی نیز دربارهی موضوعهای اقتصادی و کارآفرینی، نشانههای زیادی وجود دارد که نشاندهندهی تمایل و توجه زیاد اسلام به کارآفرینی است.
کلید واژگان
اخلاق اسلامیباور
کارآفرینی
مذهب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




