طراحی مدل اندازه¬گیری شاخص¬های تجاری¬سازی فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران
(ندگان)پدیدآور
صفا, لیلاحجازی, سید یوسفحسینی, سیدمحمودرضوانفر, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجاریسازی از کلیدیترین مراحل در فرایند توسعهی نوآوری بوده و باعث میشود تا پژوهشها و اختراعات به تولیدات دارای بازار تبدیل شوند. از سوی دیگر، عوامل و شاخصهای متعددی بر فرایند توسعهی تجاریسازی تاثیرگذار هستند که باید مطالعه و شناسایی شوند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف این تحقیق شناسایی شاخصهای تجاریسازی فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران میباشد. روش تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بوده و جامعهی آماری تحقیق شامل 275 نفر از محققان شاغل در 22 موسسه و مرکز تحقیقات ملی کشاورزی است که با توجه به جدول کرجسی- مورگان، تعداد 160 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تایید شده و بهمنظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اهمیت هر 6 عامل بررسی شده تایید شد (برازش مناسب مدل). این عوامل شامل سیاستی، تامین مالی، زیرساختی، قانونی، اطلاعرسانی و آموزشی با تبیین 89/67 درصد از واریانس کل، به ترتیب اولویتهای اول تا ششم را در شناسایی و تعیین شاخصهای تجاریسازی فناوری نانو در بخش کشاورزی کسب کردند.
کلید واژگان
شاخص¬های تجاری¬سازیفناوری نانو
بخش کشاورزی
مدل اندازه¬گیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهراناستاد، دانشگاه تهران
استاد، دانشگاه تهران
استاد، دانشگاه تهران




